Frank Posted June 4 Share Posted June 4 Ik ben op het forum al aan het zoeken geweest maar heb het niet kunnen vinden. Misschien lees ik er overheen. Is er iemand die mij kan helpen aan informatie voor het stellen van de kleppen? Wat zou de klepspeling mogen zijn etc. Ben in het bezit van een service manual een werkplaats handboek lijkt mij echter ook wenselijk hiervoor. Ik vraag dit omdat mijn carburateurs gereinigd en gereviseerd worden. Hierdoor heb ik de bovenkant van het blok vrij. Ik zou dan graag de klepspeling controleren/corrigeren. Blok heeft nu ongeveer 49000 miles gelopen. De motor gekocht met 29000 miles op de teller, kleppen zijn gesteld voor aanschaf! Nu zijn we 20000miles (ongeveer 33000 km) verder lijkt me dus wel weer eens tijd om het te doen. Graag hoor ik jullie advies, tips en alles wat nog meer wenselijk is. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
klein Posted June 5 Share Posted June 5 Hallo Frank ik heb hier staan wat je zoekt kijk maar even succes en hier een filmpje 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
klein Posted June 10 Share Posted June 10 @Frank is het gelukt ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted Monday at 09:42 AM Author Share Posted Monday at 09:42 AM (edited) Beste klein en alle andere meelezers, Bedankt voor de linkjes naar youtube, erg duidelijke uitleg en goed te volgen. Als aanvulling op het werkplaats handboek en het service manual erg duidelijk. Afgelopen zaterdag de klepdeksels eraf gehad....En wat ik tegen kwam heeft mij verbaasd. Behalve mijn eigen zweetdruppels door de hoge temperatuur De deksels zijn er NIET eerder afgeweest. Dit in tegenstelling tot wat ik in mijn vorige bericht aan gaf! Nu vragen jullie zich misschien af hoe ik dit kan weten.... Aangezien ik volgens de gebruiksaanwijzing Three bond 1521 of gelijkwaardig moet toepassen bij het terug plaatsen van de klepdeksel heb ik de klepdeksel even mee genomen naar mijn lokale motor garage. Die weten in mijn ogen wel welke "vloeibare pakking/kit" nodig is als ze het onderdeel zien. Die gaf aan dat de hoeveelheid kit incl. kleur en structuur dat er op zat er zo netjes opzat dat dit bijna onmogelijk handmatig gedaan kon zijn. En daardoor wel de originele af fabriek kit er op moest zitten. Hierdoor ben ik verbaasd over de gemeten klepspeling. Volgens de handleiding dient de speling te zijn: IN 0.13-0.19 / EX 0.22-0.28 De gemeten klapspelingen waren in ex 1 0.16 0.25 2 0.16 0.25 3 0.16 0.25 4 0.15 0.25 Ik wist al dat als je de tijd neemt om deze blokken op temperatuur te laten komen, dat deze blokken redelijk onverwoestbaar zouden moeten zijn. Maar een blok met 49000 miles op de teller en de klepspeling zo in de marges...... Dat had ik niet verwacht. Is dit een beeld dat de meer ervaren hobby monteurs herkennen? Nu wachten op de carburateurs en dan kan die weer compleet in elkaar en kan er weer gereden worden. Edited Monday at 09:44 AM by Frank 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mhiam Posted Monday at 10:06 AM Share Posted Monday at 10:06 AM 17 minuten geleden, Frank zei: De gemeten klapspelingen waren in ex 1 0.16 0.25 2 0.16 0.25 3 0.16 0.25 4 0.15 0.25 Er zijn 16 kleppen om te meten. Maar het is vaak dat de kleppen wel binnen de tolerantie staan. Al heb ik ook blokken gehad waar geen enkele klep binnen de tolerantie stond. Zelfs een blok waarvan men de waardes omgekeerd had. De inlaat allemaal keurig op 0.25 gezet, Had er 30.000 mee gereden, Toen de kleppen stand ontdekt en weer goed gezet blok loopt nog steeds als een zonnetje. Dit heeft mij wel doen fronsten of we niet allemaal voor de gek gehouden worden met de aangegeven toleranties........... Maar de kleppendeksel zal wel open geweest zijn alleen geen nieuwe kit aangebracht waarschijnlijk zo weer dicht gedaan na de werkzaamheden met de originele kit er nog op. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted Monday at 12:36 PM Share Posted Monday at 12:36 PM Toen ik mijn FI kocht stond hij op 26000 km. en was er een klep die wel erg strak binnen de tolerantie zat en toen de motor weg ging met 167000 km. was dat nog net zo. VFRikus 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted Tuesday at 10:53 AM Author Share Posted Tuesday at 10:53 AM Op 16-6-2025 om 12:06, Mhiam zei: Er zijn 16 kleppen om te meten. Maar het is vaak dat de kleppen wel binnen de tolerantie staan. Al heb ik ook blokken gehad waar geen enkele klep binnen de tolerantie stond. Zelfs een blok waarvan men de waardes omgekeerd had. De inlaat allemaal keurig op 0.25 gezet, Had er 30.000 mee gereden, Toen de kleppen stand ontdekt en weer goed gezet blok loopt nog steeds als een zonnetje. Dit heeft mij wel doen fronsten of we niet allemaal voor de gek gehouden worden met de aangegeven toleranties........... Maar de kleppendeksel zal wel open geweest zijn alleen geen nieuwe kit aangebracht waarschijnlijk zo weer dicht gedaan na de werkzaamheden met de originele kit er nog op. Ja klopt 16 kleppen 2 inlaat en 2 uitlaat per cilinder. beide inlaatkleppen van cilinder 4 kreeg ik de .16 er niet tussen en de .15 wel. vandaar het staatje zoals hierboven beschreven. Het loshalen en zonder nieuwe kit weer terug plaatsen is natuurlijk een optie. Had ik nog niet over nagedacht. In elk geval blij dat er geen nieuwe plaatjes in hoefde 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts