Investig8or Posted June 7 Share Posted June 7 Ik moet er blijkbaar ook aan geloven... Korte inleiding: Ik heb de VFR sinds 2016 (toen op 2400km) en vond dit forum al vrij snel voor handige tips. Ik had toen al bedacht dat ik de VFR bij Johan zou brengen als er wat meer km's op zouden staan, dus nu er 13000km gereden zijn heb ik contact met Johan gezocht voor een afspraak. Maar de VFR bedacht van de week dat er best een uitdaging bij kan... Achteraf was het eerste teken in de ochtend, op weg naar werk. De spaarstand LED van de Oxford handvatten (die er overigens pas 2 maanden opzitten: toeval?) ging knipperen toen ik er bijna was, wat natuurlijk al een teken aan de wand was als dat tijdens het rijden gebeurt. In de middag naar huis, met normale start, maar ik merkte een knipperend ABS lampje op. Toen ik op 2km van huis was had ik toevallig een verkeerslicht net tegen, dus ik bedacht dat ik even de motor uit/ aan zou doen om te zien of dat zou resetten. Dat had ik niet moeten doen, met geen mogelijkheid meer aan te krijgen (geen enkele activiteit van de startmotor). Aanduwen werkte ook niet (misschien niet genoeg snelheid kunnen steppen) maar gelukkig ouders met een auto en startkabels in de buurt. Ik zag geen rare dingen bij stekkers, geen uitgefikte zekeringen maar kon ook niet alles zo snel zien. Eenmaal aan de startkabels zonder probleem gestart en rustig over het fietspad gaan rijden, maar kwam net 300m verder en toen viel de VFR weer uit (hele dashboard ook compleet uit). Nogmaals aan de startkabels, maar nu iets langer, en met wat meer snelheid thuis gekomen. Een dag later eerst aan de druppellader gehangen en daarna wat gemeten. Aan de accu gemeten kwam ik tot het volgende: - contact uit: 13,0V ( uurtje van lader af) - contact aan: 12,2V - tijdens starten: 11,2V (maar misschien is de multimeter niet goed genoeg om het beter te laten zien) - stationair: 12,1V (en langzaam zakkend) - weer uit: 12,85V (na 2 min wachten, want klimmende) - lek spanning tussen los genomen negatieve draad (multimeter_plus) en min pool accu (multimeter_min): krijg geen waarde (dus doe iets fout?) Noot: ik heb geen twee linkerhanden, maar ben ook zeker geen ervaren monteur dus ik lees, leer en probeer het toe te passen. Maar maak soms ook fouten... Mijn conclusie was dus het laadsysteem. Ik heb volgens handleidingen (op internet maar ook zeker dit forum) wat gemeten aan de spanningsregelaar en de dynamo (met een hoop aanwijzingen erbij dat bij de VTEC het meestal de dynamo is en niet de SR) en heb wat meet resultaten (zie noot boven: hopelijk correct gemeten). SR: - Multimeter op diode, rood op SR_groen (beiden draden gemeten), zwart op de gele dynamo draden: 0.574, 0.579, 0,584 - Multimeter op diode, zwart op SR_rood (beiden draden gemeten), zwart op de gele dynamo draden: 0.557, 0.574, 0.579 Dynamo: - continuïteit tussen gele draden en massa: geen voor alle drie - weerstandsmeting tussen de gele draden paren: 0.4/0.5 Ohm - tijdens stationair tussen gele draden op wisselspanning meten: 1.0-2.2V Voorzichtige conclusie gezien de wisselspanningsmeting, ondersteund met topics hier: dynamo eraan. Dus ik heb het dynamo deksel eraf gehaald en eens gekeken hoe krokant het eruit zag. Het is zeker niet nieuw, maar kan dit de oorzaak zijn van totaal geen spanning? De stekker van de SR viel me ook op, oranje kleur bij een van de twee positieve connecties: Ik ben gelukkig niet afhankelijk van de motor, maar moet wel naar Johan kunnen rijden voor de beurt (duurt nog even). Zou het met het vervangen van de dynamo opgelost moeten zijn, of is er meer aan de hand? Ik heb ook de blauwe stekker gecontroleerd en behalve vies zag het er niet slecht uit. Maar hoor graag tips of bevestiging of mijn logica een beetje te volgen is en klopt. Doe graag zelf wat dingen die binnen mijn bereik liggen aan de motor, maar laat het serieuze werk over aan de pro's. Maar dan moet ik wel naar de pro kunnen rijden.🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted June 7 Share Posted June 7 De stator lijkt mij toast en die stekkerverbinding is heet geweest door slecht contact / overgangsweerstand. Ik geloof dat ik beide zou vernieuwen. VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted June 7 Share Posted June 7 Stator is defect. Stekker van nieuwe stator invetten met vaseline, stekker van SR eerst even schoonmaken. Evt de stekkers eraf knippen en de 3 draden solderen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Investig8or Posted June 9 Author Share Posted June 9 (edited) Duidelijk dus de stator vervangen zoals verwacht en even een schoonmaak actie houden. Kan een defecte spanningsregelaar ervoor zorgen dat de nieuwe stator weer stuk gaat? Of kan ik na vervanging door te meten uitsluiten dat er andere problemen zijn (in de SR, of de bekabeling)? Edited June 9 by Investig8or Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts