Ga naar inhoud

Aankoop tip tweedehands VTEC


Jake
 Delen

Aanbevolen berichten

Even een tip voor de mensen die een VTEC met ervaring willen kopen. Bij km-standen van 24.000-28.000 zijn deze meestal de deur uit gedaan vóór de 24.000 beurt is uitgevoerd. Gezien het kostenplaatje van deze beurt (met kleppenstellen) een logische actie. Sta er dus op bij aankoop dat de beurt alsnog gebeurt, of laat je verzekeren (schriftelijk) dat deze gebeurd is. Bij een dealer kun je dit eisen, particulier wordt het moeilijker. Vanwaar dit toch logische verhaal.

Recentelijk zag in een VTEC om te syncen die net aangekocht was door een van onze forummers met 26.000 km. op de teller. Over onderhoud was bij de koop geloof ik niet gesproken. Aan het luchtfilter te zien was dit in ieder geval niet vervangen, dus de rest van de beurt ook niet gebeurd. Achteraf heeft de dealer deze beurt alsnog kostenloos verricht, maar.............natuurlijk absoluut niet netjes om die motor te verkopen zonder het nodige onderhoud, stel dat er met de kleppen op termijn iets mis was gegaan ..........dan weet ik wel wie de pineut is........

 

Besteedt daarnaast extra aandacht aan wat volgens mij de meest voorkomende euvels zijn vanaf pakweg 16.000 km:

 

Thermostaat. Ik durf er bijna wat om te verwedden dat er heel wat VTEC's met een kapotte rondrijden,

idem:

Balhoofdlager. Ook deze is zeer gevoelig voor slijtage, bij zeker vanaf 18.000 km

 

Zie je deze punten over het hoofd dan kun je bij motoren van 20.000 km. plus (incl. het kleppenstellen) snel een dikke 1000 euro op de aanschaf prijs van je tweedehands zetten aan reparaties/beurt. Controleer deze zaken zeker in de garantie periode goed. En bedenk je dus dat de 24.000 km beurt een dure is.

 

Greetz Jake

aangepast door VFRLoos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet echt een aankooptip maar wel iets om op te letten bij de vtec modellen :

 

De metalen kentekenplaatsteun.

 

Zelf onderweg bijna m'n keteken kwijt geraakt en diverse andere motoren gezien waarbij de originele steun ontbrak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alles goed gaat ga ik vrijdag een VTEC halen uit 2002. Staat nu 30.000 op de teller en heeft net een grote beurt gehad met een nieuwe achterband. Balhoofd heb ik gecontroleerd.... Hoe kan ik de thermostaat controleren dan? Meer tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Als alles goed gaat ga ik vrijdag een VTEC halen uit 2002. Staat nu 30.000 op de teller en heeft net een grote beurt gehad met een nieuwe achterband. Balhoofd heb ik gecontroleerd.... Hoe kan ik de thermostaat controleren dan? Meer tips zijn welkom!

 

Gewoon de motor warm laten draaien, word de radiateur snel warm dan word deze niet af gesloten en komt de motor tijdens het rijden te langzaam op temperatuur en in koude weersomstandigheden misschien helemaal niet. Dit vanwege de koude rijwind die de radiateur blijft koelen.

 

gewoon koud starten en een poos laten draaien, als na een minuut of 2 a 3 de radiateur pas warm word is er niets aan de hand, word ie echter binenn een minuut al warm dan is ie stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Bij mij was de thermostaat stuk en bleef 'ie open staan, dus werd 'ie niet warm meer. Bij temps van 10-15 graden moet deze binnen 5minuten tussen de 75-80graden zitten is mijn ervaring met de nieuwe.

 

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Jake, ik lees hier je opmerking over het balhoofd. Hoe uit zich de slijtage en op welke manier kun je dit controleren?

 

groeten

 

pol

 

Hey @Jake, long time no hear...De voetjes weer warm :blush: ???

 

Wat betreft controle lager,

 

VFRke op middenbok en voorwiel vrij van de grond, dan goed aan de voorpoten voelen of er speling op het geheel zit...Het kan overigens ook ooit zijn dat je een punt in je lager hebt en dit voel je door in dezelfde stand je stuur heen en weer te draaien, je voelt een soort klik tijdens het heen en weer gaan...

 

 

grtn VFRnelis ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Shit,

 

Lees ik nu pas.

 

Net 1 gekocht met 27 dkm uit 2002.

 

Kan er echt iets stuk gaan dan met die kleppen.

Is dat hetzelfde als Synchroniseren of is dat weer wat anders?

 

:blush:

 

Excuses van deze technisch analfabeet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks mis met die kleppen, maar de speling controleren / corrigeren is een tijdrovend karwei. Dus duur.

Moet voor het eerst bij 24000 km.

 

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mijn motoport staat er 5 uur arbeid voor...

bij mij was de koop inclusief de grote beurt, hij staat nu op de brug, hopelijk zaterdag klaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mijn motoport staat er 5 uur arbeid voor...

bij mij was de koop inclusief de grote beurt, hij staat nu op de brug, hopelijk zaterdag klaar...

 

Dan moet er niks gesteld worden, anders redden ze dat niet. Meestal mankeert er weinig aan.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

ooooooww.

 

Moet ik me dus helemaal niet druk maken.

 

Thanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...