Ga naar inhoud

Aankoop tip tweedehands VTEC


Jake
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag een VFR800FI opgehaald met 23650km op de teller. Alles was vervangen, bandje olie ketting etc. mij werd verteld dat kleppen stellen pas bij de 48.000 hoeft. Ook door een HONDA dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag een VFR800FI opgehaald met 23650km op de teller. Alles was vervangen, bandje olie ketting etc. mij werd verteld dat kleppen stellen pas bij de 48.000 hoeft. Ook door een HONDA dealer.

Moet volgens mij om de 24000 km. En als er al wat aan mankeert is het meestal bij de eerste keer stellen. De mijne afgelopen zaterdag voor de tweede keer gedaan bij 80000 km. Probleemloos

Ik krijg een beetje het gevoel dat jouw dealert dit klusje wil doorschuiven naar de betaalde ronde!

Niet netjes en dat terwijl het bij de jouwe niet half zo'n karwei is als bij een VTEC

Ik ben er een goeie zaterdag middag mee bezig geweest incl. bougie's, olie en oliefilter.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Wat ik heb begrepen uit de manual is:

24.000 KM Kleppen inspecteren. ( Hoofdletter i in schema van VFRikus ). Vallen ze buiten de marge, dan zullen ze ook gesteld moeten worden.

48.000 KM Kleppen stellen. Staan ze nog goed - wordt er uiteraard niet gesteld.

etc.

Steven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik maar een hele rare, zelfs domme, gedachten gang. Als er bij 24000 een klep radicaal fout staat doen we niks tot er bij 48000 gesteld mag worden?

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

24.000 KM Kleppen inspecteren. ( Hoofdletter i in schema van VFRikus ). Vallen ze buiten de marge, dan zullen ze ook gesteld moeten worden.

 

Vind ik maar een hele rare, zelfs domme, gedachten gang. Als er bij 24000 een klep radicaal fout staat doen we niks tot er bij 48000 gesteld mag worden?

 

Volgens mij mag het ook bij 24.000...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn richtlijnen van de fabrikant om zichzelf in te dekken.

Als er bij 12k gecontroleerd wordt en er staat een klep verkeer MOET er natuurlijk gesteld worden dus bij 24k ook anders heeft het controleren ook geen zin (tenzij je het uurloon als zinvol ziet dan).

Feit is gezien de ervaringen hier dat het bij 24 nooit nodig is wil niet zeggen dat het niet voor kan komen want het heeft denk ik ook te maken met hoe je als eigenaar de motor behandeld.

Ga je altijd meteen vanuit de garage/stalling vol op het gas is de kans toch wel aanwezig dat de kleppen hier ook onder te lijden hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Feit is gezien de ervaringen hier dat het bij 24 nooit nodig is ...

 

Kun je deze uitspraak ook onderbouwen?

 

Er wordt veel geroepen dat er bij 24.000 km niet gesteld hoeft te worden.

 

Mijn eigen ervaring en van een paar andere die ik gesproken heb, die zelf de kleppen hebben gecontroleerd, is dat er bij 24.000 km toch wel degelijk gesteld dient te worden.

En aan gezien het demonteren van de diverse onderdelen aanbrengen van de hulpgereedschappen het meeste tijd kost maakt het ook niet veel uit (qua tijdsduur) of er alleen wordt gecontroleerd of dat er ook gesteld wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik schreef is wat ik tot nu toe gelezen heb niet nodig te stellen bij 24k maar als je goed leest staat er ook dat het wel voor kan komen en daarboven staat ook dat er bij een afwijking wel degelijk gesteld moet worden, zelf als je zo gek zou zijn om bij 12k te controleren en constateert dat er een afwijking is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hij kan slechter gaan lopen en voor de tijd kan je ze horen klepperen maar dan ben je eigenlijk al te laat en heb je kans op ingeslagen klepzittingen.

Voordat je ze kan horen kunnen ze ook al lange tijd niet helemaal goed meer zijn en loop je risico op verbrande uitlaatkleppen (bij te kleine speling van de uitlaatkleppen).

Maar hoeveel staat er op je teller?

Ik heb die van mij bij ongeveer 42k gecontroleerd en niets aan het handje en had de fiets gekocht met 21k op de teller dus waarschijnlijk ook niet eerder gesteld/gecontroleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je merkt het pas als het te laat is, vandaar periodiek controleren.

Ervaring met Japanse motoren in het algemeen laten zien dat het bitter weinig verloopt, maar toch......

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de v-tec kleppen ook gecontroleerd worden kost het controleren net zoveel tijd als het stellen erbij.

Tenzij er nog een dubbelcheck plaatsvind na het stellen, dan ben je nog een haf uur 3 kwartier meer kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Er is mij wijs gemaakt, omdat ik nog niet zo'n ervaren motorrijder ben dat de VTEC een automatische kleppensteller heeft. Maar uit jullie berichtjes schijnt dit dus niet te zijn. Dus ga ik van de week maar even de dealer even vragen of ze dit wel hebben gecontroleerd toen ik hem 3 maanden geleden gekocht heb.

Iedereen bedankt voor de tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...