Ga naar inhoud

VFR modellen


The Artist
 Delen

Aanbevolen berichten

Sjaalom,

 

Waar ik erg benieuwd naar ben zijn de voordelen en nadelen van alle VFR modellen. Niet dat het de bedoeling is om een VFR model af te kraken maar gewoon wat nu het echte voordeel is van het ene model tov. het andere.

Bijvoorbeeld de stuur eigenschappen van de RC24 met zijn 16" voor en 18" achterwiel tov. de stuureigenschappan van de RC36 met zijn 17" wielen.

Ik heb tot nu toe alleen maar gereden met de RC24 en zit er (zoals bij sommigen bekend) over te denken om een RC36 te kopen maar ik wil wel graag research gedaan hebben naar de andere modellen. (uiteraard de voordelen/nadelen van de 800FI en VTEC er ook bij)

 

Ik hoor graag van u allen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast VFRrichard

Hallo The Artist,

 

kan je wel wat vertellen over de RC24 en de Rc36II...en een beetje over de VTEC.

Allereerst de RC24, vond hem erg scherp sturen, maar door het grotere achterwiel wat onstabieler op hogere snelheden.

Ook zijn er voor deze 16inch en 18inch velgen niet echt geschikte "plakbanden" te verkrijgen zoals de MPP of iets dergelijks.

Ik moest het doen met gedateerde Dunlops ...en je merkt het verschil toch hoor :closedeyes:

Vond de algehele stijfheid van het frame ook iets minder dan de RC36II waarbij ik het gevoel had dat alles aan deze motor, de RC36II (voor mij althans) klopte.

Zitpositie was beter dan bij de RC24, vermogensafgifte vond ik constanter...kan ook met de gedane modificaties (uitlaat, luchtfilter e.d.) op de RC36II te maken hebben natuurlijk.

Op de RC36II had ik overigens 180 banden achter waar standaard 170 hoorden dus dat zal ook nog wel wat uitmaken... :duel: meningen of het nou beter of slechter is verschillen op dit forum....hahahah

 

Met de VFR800I heb ik geen ervaring dus kan daar niets zinnigs over zeggen

 

M.b.t. de Vtec,....tja :crossy: heerlijke stuurmachine, waarin duidelijk is waarheen de VFR de afgelopen 2 decenia geevolueerd is....mits je de motor synchroniseerd natuurlijk.

Qua uiterlijk vind ik overigens de RC36II misschien nog wel een beetje mooier...zeker in ZILVERGRIJS :357::P

 

Groeten VFRrichard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen duurzame ervaring met de RC24 en 36-1. Op de overige modellen heb ik wel eens gereden maar dus niet in eigen beheer. Wat het verschil tussen de 2 bovengenoemde modellen aangaat, ik denk dat Richard het allemaal wel aardig heeft omschreven. De RC24 is iets lichter en wendbaarder, sneller ook. Rechtuitstabiliteit is weer minder t.o.v. van de 36-1. De 36-1 heeft duidelijk een sterker frame en stuurt daardoor weer veel strakker. Het comfort is daarbij ook stukken beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen maar ervaring op een 36I en een 36II Ik moet zeggen dat de zitpossitie op een 36I anders is al op een 36II En qua weggedrag vind ik er weinig verschil in zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je ook niet echt helpen, ik ging in een keer van de VF post-1168-1163932507_thumb.jpg

 

naar de VFR

post-1168-1163932635_thumb.jpg

 

Met plezier op de oer VF® gereden, maar het is geen vergelijk

 

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rc 36 heeft bredere banden en stuurt daardoor iets zwaarder in als de rc 24. Zoals al eerder opgemerkt, de rc 24 is wat sneller dan de gemiddelde rc 36 en lichter. De rc 24 was nog puur als sport motor bedoeld en de evolutie naar sport toer zie en merk je bij de rc 36.

Rechtuitstabiliteit van de rc 24 heb ik geen enkel probleem mee, hij gaat zelfs op topsnelheid superstrak rechtdoor, ondanks het feit dat hij van achter wat hoger staat. Dat heeft denk ik te maken met de vering en schokdemping, want de standaard monoshock en de standaard voorveren van de rc 24 voldoen in mijn ogen niet.

Zelf blijf ik nog even bij de rc 24 hangen, omdat het een leuke motor is die met wat sleutelwerk sterk te verbeteren is. Een opvolger moet aardig wat meer pk's hebben en dan voldoet de rc 36 voor mij niet.

Ik ben bang dat de rc 24 simpelweg niet weggaat en dat er een fiets bij moet komen, als een ander sleutelproject klaar is. (Zal de vrouw weer blij mee zijn :? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een toevoeging: ik vond de RC24 altijd erg zijwindgevoelig. Hier heb ik bij de 36-1 dus totaal geen last meer van. De rechtuitstabiliteit wordt hiermee natuurlijk ook beinvloed alhoewel ik ook kan beamen dat een goed afgesteld veersysteem hier veel aan kan doen. De RC24 vanaf 89 heeft wel een 17 inch voorwiel en daarmee is het weggedrag al weer erg verbeterd. De veelheid aan complex electronisch management weerhoudt me er van een 800 aan te schaffen. Ook de injectie en het remsysteem staat me niet aan. Om over de VTEC maar te zwijgen.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een toevoeging: ik vond de RC24 altijd erg zijwindgevoelig. Hier heb ik bij de 36-1 dus totaal geen last meer van. De rechtuitstabiliteit wordt hiermee natuurlijk ook beinvloed alhoewel ik ook kan beamen dat een goed afgesteld veersysteem hier veel aan kan doen. De RC24 vanaf 89 heeft wel een 17 inch voorwiel en daarmee is het weggedrag al weer erg verbeterd. De veelheid aan complex electronisch management weerhoudt me er van een 800 aan te schaffen. Ook de injectie en het remsysteem staat me niet aan. Om over de VTEC maar te zwijgen.......

 

En de oudere modellen kan je vrij simpel uitrusten met het voorwiel van een cbr 600 pc 19 en die zijn meestal voldoende voorhanden. Het achterwiel is ietsje lastiger, daar moet een 88-89 wiel in of je moet met wat werk een cbr 600 5" velg pas maken. Ook ander velgen kunnen, maar die vereisen meer werk.

Met 17 inch velgen rijdt mijn VFR een stuk stabiler, maar dat zal ook te maken hebben met de bredere achterband die er nu op zit. En het feit, dat ik nu met moderne radiaal sportbanden kan rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo The Artist,

 

Vond de algehele stijfheid van het frame ook iets minder dan de RC36II waarbij ik het gevoel had dat alles aan deze motor, de RC36II (voor mij althans) klopte.

Zitpositie was beter dan bij de RC24, vermogensafgifte vond ik constanter...kan ook met de gedane modificaties (uitlaat, luchtfilter e.d.) op de RC36II te maken hebben natuurlijk.

Op de RC36II had ik overigens 180 banden achter waar standaard 170 hoorden dus dat zal ook nog wel wat uitmaken... :duel: meningen of het nou beter of slechter is verschillen op dit forum....hahahah

 

Qua uiterlijk vind ik overigens de RC36II misschien nog wel een beetje mooier...zeker in ZILVERGRIJS :357::P

 

Groeten VFRrichard

 

 

:withstupid::yahoo:

 

 

Zelf heb ik een RC24 gereden, en een RC36-I gevolgd door mijn huidige RC36II. (ja die waar Richard het over had :whistle: )

 

Moet zeggen dat ik de RC36II het lekkerste vind rijden. Al was Blue thunder, m'n vorige RC36-I zeker ook niet slecht. Goede strakke lijnen mee te rijden; lekker slanke machine en motorisch niets mis mee. Máar toen ik eenmaal op de RC36-II gereden had merkte ik dat deze nóg lekkerder stuurt dan mijn voorgaande VFR's. Ook de gasreactie is perfect en hij manouvreert gewoon net weer wat lekkerder.

Voor wat betreft (top)snelheid en gasrespons vond ik overigens de RC24 ook al erg goed. Vooral het iets lagere gewicht maakte denk ik het verschil.

 

De 800FI en de VTEc heb ik nog niet het genoegen mee gehad helaas. Qua uiterlijk wint mijnhuidige RC36II helemaal. Maar das een kwestie van smaak en twisten doen we daar niet over! (toch??)

 

Kan je dus maar 1 tip geven: gewoon gaan proefrijden en uitproberen wat het beste bij je past!

 

Suc6,

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Middenbok demonteren en lichter uitlaatsysteem (origineel voor de RC36-I doet bijna 20! kg :pompomdown: ) doen wonderen voor de RC36.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yo Artist,

 

Ik heb zowel de RC24 (jawel ook die) een paar jaartjes gehad en de RC36II.

De RC36 vond ik (veel) koersvaster, nauwelijks gevoelig voor zijwind (tenzij windkracht heelergveel natuurlijk) en strepen en langsrichels in de weg. En uiterst prettig bochtenwerk.

Hoewel lastig te zeggen is in hoeverre de bandenkeuze daarbij een rol speelde.

Zo'n beetje hetzelfde verhaal als mijn voorgangers ook al schreven.

Van het verschil in vermogen heb ik nooit zo veel van gemerkt, maar dat zal aan mijn suffe rijstijl :piraat: liggen.

 

De RC46 heb ik nog te kort om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Iets onzinnigs dan maar?

Eeehhh

stuurt nog lichter, als je het niet gewend bent op het wiebelige af. (geen grappen over drankmisbruik!!)

injectiemotor loopt toch weer anders.

 

Tsja en wat je nou precies de mooiste vindt.........over smaak valt niet te twisten al wordt dat hier nog al eens gedaan. Waar ik overigens graag aan mee doe.

 

Groeten, Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook begonnen net zoals VFRikus met een VF750F (mijne was een'86)

 

p_VF.jpg

 

Nadeel voor wat ik me nog kon herinneren was het slappe frame. Als je een beetje strak door een lange doordraaier reed en er zaten wat 'kuilen' in de weg begon die te deinen tot en met. Ook hadden ze last van de nokkenassen, de smering was niet goed, de mijne een van de laatste uit de fabriek had er geen problemen mee.

Verder eigenlijk niet veel commentaar, heb er meer dan 70.000 zorgeloze km's mee gereden.

 

De RC36II '94 vind ik een aantal zaken ook jammer:

- condooms om de spiegels, bah wat lelijk

- t slappe kontje, probeer er maar fatsoenlijk een zadeltas voor de vakantie op te leggen, je denkt dat bij de allereerste beste kuil in de weg de zadeltassen je hele kont ineen klappen

- de beruchte SR, die gaat nog al eens kaduuk, heb er al de 4de inzitten (km stand is 106500)

- de achterveer was aan zijn eind bij zo'n 88.000km had ik niet verwacht van deze toerbuffel.

 

meer schiet me zo niet te binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

De RC24 was een echte sportmotor. In ieder geval met weinig kilometers er op ging het voorwiel van alleen gasgeven al omhoog.

Zijwindgevoeligheid kan ik bevestigen: Ik ben er letterlijk mee van de weg af gewaaid. (evenals veel caravans trouwens die dag, ter compensatie)

Top was ook het hoogste van alle VFR's die ik heb gehad, 260 op de teller.

 

De NC30 is 'nog erger' qua sportiviteit: daar kun je (ondanks het beperkte vermogen) alleen maar op scheuren. Normaal rijden/toeren is er niet bij.

Bij een groepstoertochtje over dijkjes met 60kpu loopt ie warm...

Stuurt super, rijdt super, mist koppel. Is wel een beetje klein. Ontzettend onderschatte motor.

 

De RC36II is een echte toermotor. Kan hard als je wilt, maar laat zich prima sturen over alle wegen die je maar verzint, ook al ligt er geen asfalt. Superstabiel.

Stuurt heerlijk.

 

De RC46II is schizofreen: stil en rustig zonder VTEC, of boven de 6800rpm: luidruchtig en snel.

Je moet dus echt schakelen als je op de snelweg even snel weg wilt.

Met ABS icm DCBS is remmen een sensationele ervaring!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb een RC24 en ben er zo tevreden (acceleratie/wegligging) mee dat ik voorlopig geen andere wil.

Ik heb voor 120/70/17 en achter 150/70/17 en hij stuurt messcherp, maar is i.d.d. zijwindgevoelig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...