Ga naar inhoud

verschil tussen digitale snelheidsmeter en gps


Gast starter78
 Delen

Aanbevolen berichten

Gast starter78

Hallo,

 

Ben vandaag zoals vele andere natuurlijk een heel eind gaan toeren. Meteen mijn nieuwe pro oiler uitproberen en de gps. De pro oiler doet het echt klasse, wat een fijn apparaat ;) Wat me opviel met de gps was dat hij ongeveer 5 a 6 km per uur minder aangeeft dan de digitale snelheidsmeter op de motor. Maakte niet uit welke snelheid ik rij hij wijkt het in elk gebied af :( Het vreemde is dat er langs de kant van de weg de u '"rijd te hard snelheidsborden" na genoeg de zelfde snelheid op staat als op de digitale teller van de motor. Heeft hier iemand een verklaring voor? Kan het misschien te maken hebben dat ik aan de hal-sensor heb gesoldeerd met de montage van de pro oiler?

 

Groetjes Starter78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een GPS ontvanger gokt de werkelijke snelheid aan de hand van een aantal complexe formules die een aantal atmosferische conditie's mee neemt in de berekening. We berekenen dus de snelheid gecorrigeerd voor signaal door een niet-vacuum ruimte.

 

ff googele :1210: Heeft dus niks te maken met je soldeer aktie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Starter, heeft nix met je solderen te maken. Mijn Zumo wijkt ook af. Zoek maar eens op GPS forum want daar is genoeg hierover te vinden.

 

Geen zorgen dus !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

GPS wijkt altijd af. Dat ding werkt met satelliet enzo en is nauwkeurig op zoveel meter of decimeter... Niet teveel de GPS geloven qua snelheid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je GPS snelheid is nauwkeuriger als je km teller, je km teller wijkt altijd naar boven af. Dit omdat hij wettelijk gezien niet te weinig mag aangeven. Ik gebruik de GPS in verschillende auto's en konstateer daarbij dat elke auto/motor teller een andee afwijking heeft.

En die u rijdt te hard palen stellen ze volgens mij bewust met een auto teller af, zodat de werkelijke snelheid nog lager ligt als wat mag. Als ze dan de werkelijk gereden snelheden meten, kunnen ze lekker zeggen, dat die palen een groter effect hebben op de snelheid, dan dat ze werkelijk hebben (Goed voor de verkoop van die dingen zeg maar.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een keer met 3 navigatie systemen tegelijk gereden in de auto. TOMTOM one, Streetpilot 2720 en een VDO-Dayton MS4200. De TOMTOM en de Streetpilot gaven steeds een gelijke snelheid aan, de MS4200 1 à 2 km/u minder.

De auto gaf bijna 10 km/u te veel aan.

 

In mijn koekblik van het werk (Mercedes Vito) heb ik de TOMTOM en de Garmin ook geprobeerd, het viel mij op dat de km-teller en de snelheid van de navigatie systemen aardig overeen komen.

 

Op de VFR alleen de Garmin nog gebruikt, ik weet de tellerafwijking niet precies omdat ik er niet echt op gelet heb, als ik er aan denk doe ik dat volgende week een keer.

 

VFRolijke groet,

 

Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je GPS snelheid is nauwkeuriger als je km teller, je km teller wijkt altijd naar boven af. Dit omdat hij wettelijk gezien niet te weinig mag aangeven. Ik gebruik de GPS in verschillende auto's en konstateer daarbij dat elke auto/motor teller een andee afwijking heeft.

En die u rijdt te hard palen stellen ze volgens mij bewust met een auto teller af, zodat de werkelijke snelheid nog lager ligt als wat mag. Als ze dan de werkelijk gereden snelheden meten, kunnen ze lekker zeggen, dat die palen een groter effect hebben op de snelheid, dan dat ze werkelijk hebben (Goed voor de verkoop van die dingen zeg maar.)

DIT is het juiste verhaal: GPS is vele malen nauwkeuriger dan de snelheidsmeter van motor of auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in België komt de snelheid op mijn GPS haast altijd exact overeen met de waarschuwingspanelen langs de weg (dus die blijken ook wel goed geijkt). Hoe kleiner de miswijzing op de GPS hoe exacter de snelheidsbepaling. Bij een grotere miswijzing (slechtere ontvangst, bvb 12 m miswijzing ipv 3 of 4) wordt de GPS bij mij 1 á 2 % pessimistischer (hij geeft dan een iets te lage snelheid aan).

 

Geloof je GPS dus maar, behalve als ie weinig satelieten ziet.

 

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...
  • 2 weken later...

Bij de RCII is het verschil tussen GPS en "Nederlandse" snelheden niet zo groot. Bij 100 km/u is het verschil minder dan 4 km en eerder 3 km.

Bij Duitse snelheden heb ik eens een iets groter verschil gezien. Bij 225 echte km geeft de RCII 240 km aan, maar dat is dan ook maar iets meer dan 6%.

 

Bij de RCII zou er echter wel een grotere spreiding in de tellers kunnen zitten dan bij de 800 modellen. De meter is wel electronisch, maar de weergave analoog, en zou jouw teller dus iets anders kunnen zijn dan die van mij.

 

Waar je bij een GPS ook wel om moet denken is dat hij niet snel reageert. Het duurt een paar seconden voordat een GPS de goede snelheid aangeeft. Dit heeft met de meetintervallen en ede snelheidsberekeningen te maken. Maar zoals al eerder angegeven is de GPS wel nauwkeuriger, speciaal als je dus een redelijk constante snelheid rijd.

 

 

Groeten,

 

Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

De GPS meting is inderdaad correct.

De aard van de juistheid hangt ook af van waar je rijdt.

Op autosnelwegen zal de GPS meting zeer precies (continue beweging, rechtlijnig en vrij stabiele snelheid), in de steden of op plaatsen waar geen continue snelheid (en rijrichting) wordt aangehouden kan deze meer afwijken.

 

Groeten en beste wensen voor 2008 aan alle vfr rijders.

 

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx, dat zijn de antwoorden waar ik naar zocht, de Hornet van mijn meisie, en haar oude CBR400 hadden altijd de neiging om maar enkele procenten afwijking te vertonen, wel handig om te weten...

 

Zeker in vergelijking met mijn oude GSXF, waarbij de afwijking 12 % was, en ik de teller op de snelweg dus altijd veilig op 140 kon houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Controleer je dagteller maar eens adhv die hectometerpaaltjes (of de gps), goede kans dat die een stuk beter klopt (bij mn auto scheelt 10m op een 1km en die is 32 jaar oud :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...