Ga naar inhoud

Benzinekraan


Bullmoose
 Delen

Aanbevolen berichten

@Mhiam

 

www.thurn-motorsport.de 

 

Verkoopt revisiesetjes voor de benzinekraan, waar alle rubbers e.d. in 1 pakket geleverd worden.. Zie het niet op de website 1,2,3 staan, maar ze adverteren er wel veel mee op o.a. het duitse VFR forum. En komt ook regelmatig voorbij op hun feestboekpagina..

 

En anders check dit topic eens, gebruiker heeft ook last gehad van een lekkende kraan:

1991 RC36-1 reanimatie

Heeft het toen met een revisiesetje uit de UK opgelost..

 

aangepast door Tukker
aanvulling
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie.

Heb de website gevonden met inderdaad de revisie set uit het andere topic:

https://nrp-carbs.co.uk/shop/index.php?route=product/product&product_id=5088&search=VFR750F+fuel+tap

 

Er wordt dus gewoon een O-ring gebruikt die in model gelegd wordt.

De vraag is dus even wat is de diameter van die losse O-ring??
Want dan zou je gewoon alleen die O-ring hoeven halen......tenminste als die dan weer te vinden zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de O-ring even losgetrokken en opgerekt over de punt van een bezemsteel stok.

Dan zou dat rubber wel eens ongeveer 30mm kunnen zijn qua binnen diameter.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor toekomstige benzinekraan reparaties hier op het forum.

De O-ring gemeten op 30mm x 1,5mm

 

4.jpg.879fba84f9d2b6aa606f48f5ebeb5c2e.jpg

 

Dus even een paar FKM O-ringen besteld in die maat. Als het binnen is zal ik nog even een update geven of alles goed past.

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

 

Het rubber inmiddels ontvangen, duurde helaas wat langer door de post.

Het nieuwe rubber past perfect en leg je zo in de groef.

Nu komt het rubber weer goed boven de groef uit en kun je het afdekplaatje weer vastzetten.

Het geheel wordt dan weer mooi geperst.

 

1.jpg.4d921ae24718d810c98538cbfdbb2a5b.jpg 2.jpg.6105a8d8338f11feee773a1bcab8e0f4.jpg

 

 

Alles lijkt goed te werken, dus lekkende benzine kraan is op te lossen met een ongeveer €0,50 cent rubbertje.

 

Nog even mijn werkwijze van openmaken:

-          - Schroef de on/off kraan eraf met het schroefje. (Markeer even de bovenkant “on” stand van de kraan op het uitsteeksel i.v.m. met in elkaar zetten later.)

-           - Slijp met een dremel multitool rustig de twee geperste uitsteeksels eraf tot op het plaatje.   (Niet boren.)

-          - Draai de kraan om en geef een tikje op de achterkant van het plaatje.

-          - Zet er voorzichtig een schroevendraaier of beiteltje tussen en het valt zo open. ( let op dat je de inwendige metalen kogel niet laat vallen.)

-          - Gebruik de ingeslagen putjes(overblijfselen van wat je eraf geslepen hebt) van de persing als middelpunt van het te boren gat.

-          - Doe dit met een scherpe boor anders gaat de boor “lopen” terwijl je boort. Begin met 1 of 2mm en laat de boor zijn werk doen.

 - Je kunt er helemaal doorheen boren. Als je het recht doet gaat het precies.

  5.thumb.jpg.2db39f8665f6cff6e78735e714e88ef5.jpg  6.jpg.420b91277322621c2c08f57e4d749d22.jpg  7.thumb.jpg.cff3f9065d3cdd190eb4d5123f3a134f.jpg

 

-          - Uiteindelijk boor je het op tot 2,5mm. Rustig aan en recht.

-          - Een tapje draaien van 3mm. Groter kan niet.

-          - Twee boutjes van 3mm x10mm, inbus is hier het makkelijkst vond ik.

-          - Loctite op de boutjes met definitief vastzetten.

 

Het rubber aan de bovenzijde ( Tank bevestigingsrubber) heeft de maat 25mm x 2mm. Een rubber van 24mm past ook. (Dit zijn de binnen diameters.)

 

3.jpg.218d4ceab03aa6a74d1cad23be23c6ec.jpg

 

Mijn kraan lekte niet direct maar was niet meer gas/geur dicht. De hele schuur rook naar benzine en dit kwam via het afdekplaatje naar buiten. Na een speurtocht met de neus uiteindelijk toch gevonden……

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Arthur

Nou als je dat eens wilt/kunt doen.

Heb al wel producten gezien maar die mogen dan weer niet in Europa verkocht worden. Gevraagd via via aan leveranciers wat dan het alternatief hier in Europa is maar helaas geen antwoord op gekregen.

Heb wel Honda bond 4 kunnen testen, lost niet op in benzine maar blijft dan wel weer semi vloeibaar…….

Hoor graag of je iets te weten kunt komen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Op 12-5-2010 om 21:44, V4 Rosso zei:

Als de kabels juist zijn aangesloten dan is de knop naar voren/boven wijzend de normale stand. Naar rechts wijzend staat de kraan dicht en naar beneden is reserve. Als je met de knop in de normale stand voelt dat de motor gaat inhouden, de knop naar reserve draaien en je weet dat je nog zo'n 4 a 5 liter benzine hebt.

Kijk !👍 een oude topic met juist de info die ik nodig had. De vorige eigenaar had de kabels losgehaald op de kraan. Zojuist deze een slag naar rechts gegeven om de kraan dicht te doen . Mooi dat er een ronde hoek op zit. Het schakel onderdeel heb ik in een plastic zakje meegekregen dus nu aan het uitvissen hoe dat zit . De kabels op de knop zitten er wel maar hangen los op het katrolletje .

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-3-2022 om 11:56, Mhiam zei:

Ik zag net bij de mijne terwijl de hevel en katrol monterend dat er blauwe vloeibare pakking tussen zat. En zit potdicht

 

 

Maar nu, wat is het beste om deze kraan weer mee dicht te “smeren”.

 

 

Opties waar ik aan denk:

-          Zelf een pakking knippen……

-          Lijmen (2k metaal lijm)……

-          Vloeibare pakking maar welke, benzine proof? (resistent blijkt niet altijd voldoende)

 

 

Iemand een idee?

En wat gebruikt Honda zelf eigenlijk onder hun rubber pakkingen? (ze zitten vast gelijmd namelijk)

 

1.thumb.jpg.e83c3b224500415f14b13eddec1d7419.jpg 2.thumb.jpg.f82b81233f0b2794ac6dec1fca4eb66e.jpg 3.thumb.jpg.99121e6bbd31accba7fb9139391e4d84.jpg

aangepast door Ron-vfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb een lekkende .... tja, of het de kraan zelf is of de aansluiting op de tank is moeilijk te bepalen, de benzine 'zweet' er zo langzaam doorheen dat het lastig te lokaliseren is. Ik heb de benzine tank effe van de motor gehaald en in de tuin gelegd omdat het hele huis begon te stinken en kan ik ook rustig kijken waar de benzine nu vandaan komt. Na een tijdje ontstaat er een druppel aan de kraan,  maar omdat ik wel duidelijk benzine zie rond de "klinknagelmoer" vermoed ik ook dat de pakking is.

 

Bedankt voor de info hier. 

 

Wat ik in ieder geval nog even wilde toevoegen aan dit topic is deze video die ik had gevonden:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pakking was ook bij mijn vfr het euvel . De vorige eigenaar zei dat het door de bekabeling kwam omdat die behoorlijk trekt aan de kraan aansluiting en hij het daarom had afgekoppeld en goede benzinebestendige vloeibare had gebruikt. De boel zit weer zoals het moet maar ,ondanks smering van de bekabeling vertrouw ik het ook niet echt want het in de openstand zetten gaat verdraaid zwaar en moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is naar mijn mening een euvel van de 36/1. Heb ook last ervan om de kraan te verdraaien (té moeizaam naar mijn mening), terwijl alles individueel wél soepel draait.

 

V.w.b. lekkende kranen, dat is een dingetje bij alle oudere motoren (tenminste veel bij de honda's die ik bezit). Meestal idd op te lossen door de fix die hierboven al eens is aangehaald. Ikzelf heb het afgelopen zomer ook nog gedaan bij een fireblade in mijn bezit, met een 'ril' van een  goede (benzinebestendige) vloeibare pakking die in de uitsparing van de rubberen afdichting is aangebracht en daarmee opnieuw is afgedicht. Tot op heden geen problemen meer met lekkages..

 

Nu rijdt ik normaliter ook op de dagteller, en moet eigenlijk nooit de kraan op reserve zetten. Toevallig afgelopen zondag wél moeten doen, maar doordat ik het niet vertrouwde (draaikrans gaat te moeilijk), dan stop ik even, wip het zadel eraf en help de draaiknop een beetje door aan de kraan zelf even mee te draaien..

 

Is mij nu 1x gebeurd dus in 5 jr. tijd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...