Ga naar inhoud

kettingset


Gast starter78
 Delen

Aanbevolen berichten

Gast starter78

Hallo,

 

Ik wil van het weekend voordat ik volgende maand naar Noorwegen ga nog even voor de zekerheid mijn kettingset vervangen. Nu heb ik net even snel gekeken wat er allemaal vanaf moet om de tandwielen te vervangen. In het wphandboek vind ik dat het niet echt goed staat beschreven (of ik heb het nog niet zo snel terug gevonden) Maar de vraag is moet ik de moer met de steekmaat 46 losdraien om het achterste tandwiel eraf te kunnen halen?

 

Groetjes Starter78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, alleen die 6 moeren en het kettingwiel komt er zo vanaf.

Goed opleten/opschrijven welke bout je uit het deksel bij het voorste kettingwiel haalt, dat zijn meerder lengtes die uiteraard weer op dezelfde plek teruggeplaatst moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast starter78

Oke,

 

Thanks voor de tip (en snelheid) dat bespaart me weer de kosten voor zo'n dop :) Dat van de lengte's had ik al gelezen maar bedankt voor je oplettendheid :)

 

Groetjes Maris

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft Worfje een how-to gemaakt, maar dat was voor een VFR 800 FI.

Ik weet niet precies wat het verschil is tussen de 800FI en een VTEC, maar wellicht kun je er nog wat tips uithalen.

Zal eens zien of ik het topic terug kan vinden.

 

Edit:

Dat van Worfje kan ik zo 123 ff niet vinden, maar wel die van DaSuperGrover (RC36II): KLIK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast starter78

Hallo,

 

Ik heb hem zojuist besteld een nieuwe set bij Jos Smits hij word dinsdag geleverd Tsubaki 530 Alpha XRG x-ring goudkleurig € 139.50 :pompom:

Kan niet wachten morgen gaan we hem alvast strippen zodat hij er dinsdag meteen erop kan. Vind het alleen vreemd dat er een losse schakel bij zit en dat het geen eindelozo ketting is. Is een geklonken ketting niet beter/ veiliger? Is het evt mogelijk om een losse schakel los er bij te kopen en deze dan als nog te klinken. Ik had wel verwacht dat zo'n super ketting wel geklonken zou zijn. Of maakt het allemaal niet zoveel uit en is het puur alleen makkelijker voor montage?

 

Groeten Starter78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is zit er dus zo'n schakel bij die je zelf moet klinken Tis jammer dat je niet in de buurt woont anders had je mijn kettingpos zo kunnen ophalen en gebruiken

 

Door dat deze ketting nu niet eindloos is is hij er makkelijk om heen te leggen Bij een eindlose ketting moet je je achterbrug er namelijk uithalen om de ketting te vervangen

 

Ik blijf erbij dat als je een ketting goed post hij vrijwel net zo goed is als een eindlose ketting

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast starter78

Hoi,

 

Oja dat zal ook kunnen bedenk ik me nu wat jij bedoelt. Maar in eerste instantie kwam het over dat hij zo'n visje bedoelde. Dat klinken is geen probleem 2 dikke hamers en het is zo gedaan. Heb ik al vaker zo gedaan dus das geen probleem. Is nu afwachten tot dinsdag hou jullie op de hoogte.

 

Groeten starter78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast starter78

Hallo,

 

Ik ben alvast begonnen met alles te demonteren voor mijn nieuwe kettingset. Zo wat geeft dat een rommel. Wat me wel op viel is dat de moeren wel erg vast zitten volgens how to do van Wolfje moet op het achter wiel een aanhaal moment van 34 n/m zijn (dit kan ik in mijn wph nergens terug vinden) en op het voortandwiel 52 n/m. Bij mij zitten ze veel vaster en wat me ook opviel is dat er witte aanslag op de draadeindjes zitten is dit lijm? Ik heb ook mijn voorwiel er alvast uit gehaald om de band te wissel en daar zaten de rem klauw bouten ook al zo erg vast maar de draad eindjes waren daar rood van kleur. Weet iemand welke lijm dat ervoor de boutjes word gebruikt en of dit wel noodzaklijk is of dat de aangegeven aanhaalmomenten voldoende zijn.

 

Groeten Starter78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ergens borgmiddel gebruikt moet worden, dan staat dat in het werkplaatshandboek aangegeven. Zo niet, dan moet het opgegeven aanhaalmoment voldoende zijn. Wat natuurlijk niet wegneemt dat sommige mensen voor de zekerheid soms toch wat Locktite gebruiken en/of de bouten nog maar wat vaster aanhalen... Het eerste lijkt me niet zo'n probleem (baat het niet, dan schaadt het niet), maar het tweede lijkt me riskant. Voor je het weet breekt er een bout af met alle ellende van dien :bawling:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik ben alvast begonnen met alles te demonteren voor mijn nieuwe kettingset. Zo wat geeft dat een rommel. Wat me wel op viel is dat de moeren wel erg vast zitten volgens how to do van Wolfje moet op het achter wiel een aanhaal moment van 34 n/m zijn (dit kan ik in mijn wph nergens terug vinden) en op het voortandwiel 52 n/m. Bij mij zitten ze veel vaster en wat me ook opviel is dat er witte aanslag op de draadeindjes zitten is dit lijm? Ik heb ook mijn voorwiel er alvast uit gehaald om de band te wissel en daar zaten de rem klauw bouten ook al zo erg vast maar de draad eindjes waren daar rood van kleur. Weet iemand welke lijm dat ervoor de boutjes word gebruikt en of dit wel noodzaklijk is of dat de aangegeven aanhaalmomenten voldoende zijn.

 

Groeten Starter78

De Loctite die je moet/kan gebruiken, is Loctite 243 --> Dit is blauwe borgvloeistof, die je ook makkelijk weer losdraait. Je hebt overigens veel verschiilende soorten. Je hebt ook rode Loctite en die moet je losstoken. Wellicht had jij die en dan moet je veel te veel kracht gebruiken als je niet eerst verhit. Totaal ongeschikt voor je motor.

 

Voor je tandwielen hoef je geen loctite te gebruiken, maar als je er beter van slaapt... Bouten/moeren hoeven meestal niet zo vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een ketting klinken met gebruik maken van een paar dikke hamers is niet de manier. Er moet. i.v.m. de o-ringen, een afstandhouder in de ketting worden geplaatst alvorens deze geklonken kan worden.

Ik heb mijn ketting dan ook laten klinken bij de leverancier en vervolgens de achterbrug bout los gedraaid en deze ver genoeg naar buiten getrokken om de ketting er tussen door te doen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:

 

Zo heb ik mijn ketting destijds ook verwijderd om hem schoon te maken ivm pro-oiler

 

Sorrij jongens maar hij zit er nu al op. Heb op deze manier al 5 kettingen gedan en noog nooit geen problemen mee gehad. Hoop nu ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorrij jongens maar hij zit er nu al op. Heb op deze manier al 5 kettingen gedan en noog nooit geen problemen mee gehad. Hoop nu ook niet.

 

 

is altijd :whistle:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...