Ga naar inhoud

koppeling ontluchten


Gast pieterman
 Delen

Aanbevolen berichten

Gast pieterman

kan iemand mij vertellen hoe ik de koppeling kan ontluchten want ik heb er al 3 flessen remvloiestof doorheen gegooid maar ik krijg geen druk

alvast hardstikke bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Normaal is het ontluchten van de koppeling het zelfde als dat je dat bij je remmen doet Je hebt verder geen lekkage langs de zuiger ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan iemand mij vertellen hoe ik de koppeling kan ontluchten want ik heb er al 3 flessen remvloiestof doorheen gegooid maar ik krijg geen druk

alvast hardstikke bedankt

Ik heb datzelfde probleem gehad, en ben van onderaf gaan ontluchten. Met een injectiespuit van onderaf het systeem gevuld met vloeistof, en daar was de druk weer terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast pieterman
Normaal is het ontluchten van de koppeling het zelfde als dat je dat bij je remmen doet Je hebt verder geen lekkage langs de zuiger ???

 

nee heb geen lekkage, maar heb hem helemaal leeg laten lopen ivm troep wat in het recervoir zat!!

maar nu krijg ik hem niet meer ontlucht.

hem hem helemaal afgevuld en nu...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dezelfde manier als de remmen worden ontlucht: ringsleutel om het ontluchtingsnippel, slang op ontluchtingsnippel en andere kant in een potje. Koppelingshendel innijpen, ontluchtingsnippel open, ontluchtingsnippel dicht, koppelingshendel lossen, twee seconden wachten, koppelingshendel inknijpen, ontluchtingsnippel los...etc..

Herhalen tot er geen luchtbelletjes meer te zien zijn.

Mischien draai je het nippel te ver open, rustig een klein stukje openen, net genoeg zodat de vloeistof erlangs kan. En natuurlijk op tijd het reservoir bijvullen.

En bij je koppeling krijg je natuurlijk nooit de druk/weerstand in de hendel zoals bij de remmen, het gaat er alleen om dat de lucht eruit is. Als er geen lucht meer in de leiding zit en je met de motor op de middenbok, de bak niet in de vrij en de koppeling ingeknepen het achterwiel makkelijk kan ronddraaien, zit je goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de leiding ook volledig leeg gehad, zat "radiator water" in.

 

Na het reservoir gevuld te hebben, volgens V4 Rosso's methode ontlucht.

Echter, er kwam nog steeds geen druk op het handle.

Vervolgens een injectiespuit gevuld met verse olie, en die aan het uiteinde van de aftapslag aangesloten.

door nu de nippel iets open te draaien, en een lichte druk uit te oefenen op de spuit, zul je zien dat er eerst lucht, en vervolgens vloestof naar de hoofdcylinder komt.

doorvullen tot de juiste hoogte, deksel erop, en via de onderzijde nogmaals ontluchten, en hij koppelt weer als een.....VFR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien draai je het nippel te ver open, rustig een klein stukje openen, net genoeg zodat de vloeistof erlangs kan.

Vloeibare afdichting op de schroefdraad van de ontluchtingsnippel kan helpen met het voorkomen dat onbedoeld lucht langs deze schroefdraad het systeem in gezogen wordt.

Motor een nacht laten rusten met een ingeknepen koppelingshandle (post elastiek o.i.d.) wil ook wel eens één en ander oplossen.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vloeibare afdichting op de schroefdraad van de ontluchtingsnippel kan helpen met het voorkomen dat onbedoeld lucht langs deze schroefdraad het systeem in gezogen wordt.

Motor een nacht laten rusten met een ingeknepen koppelingshandle (post elastiek o.i.d.) wil ook wel eens één en ander oplossen.

 

Succes!

 

:withstupid:

 

en, het kan wel heeel lang duren wanneer de leidingen volledig zijn leeg geweest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Wellicht niet helemaal jist om een oud topic weer omhoog te schopppen, maar mijn vraag is hieraan gerelateerd, dus ik dacht dat het wel handig was om koppelingsvragen bij elkaar te houden.

 

Mijn vraag is als volgt: Mijn motor heb ik nu ongeveer 5 maanden, zeg 2000 km mee gereden. vandaag zag ik dat het niveau van mijn koppelingsvloeistof reservoir nog maar net boven min. staat. Kan ik nu gewoon dit reservoir bijvullen met dot4 remvloeistof of is het beter het hele systeem te legen en opnieuw vullen. Stel dat ik het gewoon bijvul (vloeistof ziet er door het kijkglaasje gewoon helder uit, dus het lijkt nog goed te zijn), kan ik dan elk merk/type remvloeistof (dot4, dat wel) bij de al aanwezige vloeistof doen of botst dat met elkaar?

 

Daarnaast zal ik natuurlijk moeten kijken of ergens een lek is, maar tot nu toe heb ik hier nooit iets van gemerkt, en bij een snelle blik vanochtend ook niets gezien. ik denk eerlijk gezegd dat er gewoon luchtbelletjes naar boven zijn komen drijven.....

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn motor heb ik nu ongeveer 5 maanden, zeg 2000 km mee gereden. vandaag zag ik dat het niveau van mijn koppelingsvloeistof reservoir nog maar net boven min.

 

En vraag je even af waar het lekt, er hoort niets te verdwijnen.

Het enige wat vaak op valt is dat de "koppelingsvloeistof" bruin wordt ten opzichte van de remvloeistof in het rechter reservoirtje.

Waarschijnlijk als gevolg van de motorwarmte.

 

Succes!

 

Bullmoose

Link naar reactie
Delen op andere sites

En heb je het stuur wel zo gehouden dat het resevoir recht staat ??? Is maar een vfraagje hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vraag je even af waar het lekt, er hoort niets te verdwijnen.

Het enige wat vaak op valt is dat de "koppelingsvloeistof" bruin wordt ten opzichte van de remvloeistof in het rechter reservoirtje.

Waarschijnlijk als gevolg van de motorwarmte.

 

Succes!

 

Bullmoose

Als je de koppeling gelijk met de remmen ververst is hier geen sprake van

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de koppeling gelijk met de remmen ververst is hier geen sprake van

VFRikus

Mmm, meen toch dat ik ze gelijk ververste na upgrade naar speedbleeders ;)

Zal 't nog een keer doen, fles is nog lang niet leeg enne . . . speed-bleeders hè, ben ik weer van die "thee" af.

 

Bullmoose

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...