Ga naar inhoud

carbs afstellen


vfER
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo vfriders

 

 

even een vraagje voor de techneuten onder ons.

Ik heb een nieuwe 2e hands Arrows uitlaat gemonteerd deze heb ik zo'n 8 cm ingekort en van binnen aangepast dat de uitlaatgassen makelijk naar buiten kunnen.

Ik heb wel het idee dat de motor door de deze uitlaat te weinig presteert.

Iemand een idee??

 

groet vfER

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroegah, bij de twee takten was het uitlaatsysteem van wezenlijk belang voor de motor prestaties. Bij de vier takten speelt het geen rol.

Let hierbij op het uitlaatsysteem van de Moto GP machines, of dan meer op het ontbreken hiervan.

Ik krijg weer een kar stront over me heen, maar ik denk dat het tussen de oren zit.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een open uitlaat heeft door de betere gasafvoer een armer mengsel ten gevolg. (bron van info: Ruud Fredriks oftewel mr. Dyno: Vooral 'grijs' geïmporteerde motorfietsen of motorfietsen waar een ander uitlaatsysteem onder gemonteerd is, geven vaak problemen. Een carburatie-of injectiekit heeft tot doel om een zo optimale lucht -/brandstof verhouding te creëren onder alle omstandigheden. Hierbij zal de motor soepeler gaan lopen en dynamisch sterker aanvoelen zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van het brandstofverbruik.)

Vandaar dat in het pre injectie tijdperk een aanpassing van de naaldstand een must is om je mengsel weer optimaal te krijgen. Wil je dit goed doen, ga dan naar een dynojet o.i.d en laat je carbs daar goed afstellen. Verder speelt de lengte van de uitlaat een rol i.v.m. golf en drukpatroon van de uitlaatgassen. De staatjes van vervangingsuitlaten qua vermogen (geldt trouwens ook voor "open" luchtfilters) zijn vaak optimistisch en objectieve testen laten zelden vermogenswinst zien (zonder verdere tuning of afstelling), anders dan een voller geluid wat lijkt te duiden op meer vermogen.

 

Greetz Jake

aangepast door Jake
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroegah, bij de twee takten was het uitlaatsysteem van wezenlijk belang voor de motor prestaties. Bij de vier takten speelt het geen rol.

Let hierbij op het uitlaatsysteem van de Moto GP machines, of dan meer op het ontbreken hiervan.

Ik krijg weer een kar stront over me heen, maar ik denk dat het tussen de oren zit.

VFRikus

 

 

Ik zal niet met stront gooien :D maar heb er toch wel een opmerking over.

 

De meeste stille uitlaten, met een goed werkende demper erin belemmeren toch de gastroom uit het motorblok enigszinds. Een 96 er CBR 600 racer, die lekker getuned was bij Ten Kate haalde met een open Bos demper 108 achterwiel pk en met een stille uitlaat (anders kom je tegnwoordig niet meer langs de geluidsinquisitie) haalde met de stille demper maar 100 achterwiel pk's

 

Op het moment, dat je van een stille demper overschakelt op een open absorbtie demper gaat door de veranderde gasstroom zoals Jake ook al opmerkte de motor armer lopen en dat kan je bij sommige motoren goed merken. Afstellen is dan aan te raden.

aangepast door vroembert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een 4 takt maakt het vrij weinig uit of je een open uitlaat hebt of niet... 2 takt is een ander verhaal.

 

Wil het wel beargumenteren, maar als je erover nadenkt is het vrij logisch :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor het meedenken, maar in combinatie met een K&N luchtfilter die meer lucht toelaat in de motor, moet die lucht er ook weer uit, in dit geval via een uitlaat die afvoer van de uitlaatgassen aan kan.

Dus meer lucht moet meer benzine hebben, conclusie carbs afstellen.

 

Het afstellen moet dit doormiddel van de stand van gasnaald te veranderen, of kan dit ook alleen via de lucht sproeier te verstellen.

 

alvast bedankt voor jullie denkwerk.

groeten http://www.vfroc.nl/forumVFR/styl...icons/icon9.gif

http://www.vfroc.nl/forumVFR/styl...icons/icon9.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor het meedenken, maar in combinatie met een K&N luchtfilter die meer lucht toelaat in de motor, moet die lucht er ook weer uit, in dit geval via een uitlaat die afvoer van de uitlaatgassen aan kan.

Dus meer lucht moet meer benzine hebben, conclusie carbs afstellen.

 

Het afstellen moet dit doormiddel van de stand van gasnaald te veranderen, of kan dit ook alleen via de lucht sproeier te verstellen.

 

alvast bedankt voor jullie denkwerk.

groeten http://www.vfroc.nl/forumVFR/styl...icons/icon9.gif

http://www.vfroc.nl/forumVFR/styl...icons/icon9.gif

 

 

Wat er moet gebeuren, hangt van het toerenbereik af waarin de motor te arm loopt. Meestal is het een kwestie van andere hoofdsproeiers en naalden verzetten.

 

Een run op een testbank kan uitsluitsel geven over de afstelling van je motor. Je kan ook de trial and error methode proberen, maar dan ben je erg veel tijd kwijt aan afstellen, proefrijden, weer afstellen enz. Advies is dus de testbank opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even vreselijk :offtopic: maar tijdens de vakantie zag ik op de camping een Deen met een oude Harley welke er een turbo op had gebouwd. Uitlaat was verder alleen een rechte pijp naar achteren!

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot mijn verbazing dempte die turbo de herrie enorm!

VFRikus

p.s. Wel respekt voor die gast trouwens: vanuit Denemarken op zo'n niersteen vergruizer naar Zuid Frankrijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot mijn verbazing dempte die turbo de herrie enorm!

VFRikus

p.s. Wel respekt voor die gast trouwens: vanuit Denemarken op zo'n niersteen vergruizer naar Zuid Frankrijk

 

 

Niet in 1 dag neem ik aan. Als ik vandaag niet halverwege weer naar huis was gegaan, had ik diep in Frankrijk gezeten. Totaal op de teller 778 km erbij.

Uiteraard gewoon op de viffer. En met een E keur demper. :P

 

Ondanks de beperking van een echte demper loopt hij nog steeds belachelijk hard voor een beestje van 20 jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor het meedenken, maar in combinatie met een K&N luchtfilter die meer lucht toelaat in de motor, moet die lucht er ook weer uit, in dit geval via een uitlaat die afvoer van de uitlaatgassen aan kan.

Dus meer lucht moet meer benzine hebben, conclusie carbs afstellen.

 

Het afstellen moet dit doormiddel van de stand van gasnaald te veranderen, of kan dit ook alleen via de lucht sproeier te verstellen.

 

alvast bedankt voor jullie denkwerk.

groeten http://www.vfroc.nl/forumVFR/styl...icons/icon9.gif

http://www.vfroc.nl/forumVFR/styl...icons/icon9.gif

 

Deze filter laat inderdaad meer lucht toe, dus zal minder benzine aanzuigen. Daarvoor zal je wel een andere afstelling cq naald nodig hebben.

 

Voor zover ik met mijn logica kan bedenken, zal elke afzonderlijke cylinder nog steeds zijn eigen inhoud eruit willen persen tijdens de uitlaatslag. Of dit nou extra lucht met weinig benzine (arm mengsel), normaal lucht met benzine (normaal mengsel), weinig lucht met veel benzine (rijk mengsel) is, zal volgens mij vrij weinig uitmaken. De reden waarom een uitlaat niet veel uitmaakt mbt het mengsel is vanwege de 4 takt: inlaat en uitlaat zijn gescheiden van elkaar. Bij een 2 takt wordt het verbrande mengsel afgevoerd en gelijktijdig nieuw mengsel ingespoten. Als de demping in een dergelijk systeem kleiner is vanwege een open uitlaat zal de verhouding niet kloppen, omdat inlaat en uitlaat kanaal gelijktijd open staan.

 

Please, correct me if I'm wrong...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze filter laat inderdaad meer lucht toe, dus zal minder benzine aanzuigen. Daarvoor zal je wel een andere afstelling cq naald nodig hebben.

 

Voor zover ik met mijn logica kan bedenken, zal elke afzonderlijke cylinder nog steeds zijn eigen inhoud eruit willen persen tijdens de uitlaatslag. Of dit nou extra lucht met weinig benzine (arm mengsel), normaal lucht met benzine (normaal mengsel), weinig lucht met veel benzine (rijk mengsel) is, zal volgens mij vrij weinig uitmaken. De reden waarom een uitlaat niet veel uitmaakt mbt het mengsel is vanwege de 4 takt: inlaat en uitlaat zijn gescheiden van elkaar. Bij een 2 takt wordt het verbrande mengsel afgevoerd en gelijktijdig nieuw mengsel ingespoten. Als de demping in een dergelijk systeem kleiner is vanwege een open uitlaat zal de verhouding niet kloppen, omdat inlaat en uitlaat kanaal gelijktijd open staan.

 

Please, correct me if I'm wrong...

 

 

 

 

Voor een 4t klopt je verhaal niet helemaal. De uitlaatpijpen van een 4t zijn meestal onderling verbonden met balanspijpen. De reden hiervoor is dat het uitlaatgas, dat met hoge snelheid door de pijp stroomt, via de balanspijp een onderdruk creëert in de cilinder die met de inlaatslag bezig is. Van de cilinder die met de inlaatslag bezig is, staan de in en uitlaatkleppen een tijdje gelijktijdig open. Door de onderdruk die via de balanspijp wordt gecreëerd, zal het benzine luchtmengsel sneller naar binnen worden gezogen. En meer mengsel is meer vermogen. Je merkt het dus altijd in het vermogen, dat wordt geproduceerd in en motor als de balanspijp wordt verwijderd. Het is dan merkbaar minder.

 

En nu komen we dan weer op het verschil tussen een stille demper en een open demper.

 

De stille demper heeft meer weerstand, door schotten in de demper die pulsaties in het uitlaatgas veroorzaken, met het doel het geluid te verminderen. Het gevolg is een langzamere gasstroom en dus minder onderdruk in de uitlaatpijp, waarvan de cilinder aan de inlaatslag bezig is. Minder onderdruk is een kleinere aanzuigende werking en dus minder brandbaar mengsel in de cilinder en dus minder vermogen.

 

Omdat bij carburateurs een sproeier wordt gebruikt met een vaste diameter, wordt de opening in de sproeier afgestemd op de snelheid van de langsstromende lucht en wordt zo precies genoeg brandstof meegezogen door de langsstromende lucht.

 

Ga je nu de snelheid van de langsstromende lucht vergroten, door een ander uitlaatsysteem te monteren, dan is de sproeiermaat te klein voor de sneheid van de langsstromende lucht. Er wordt te weinig brandstof meegezogen met de langsstromende lucht en het gevolg is dat je motor te arm loopt.

 

Een heel verhaal, om uit te leggen, wat een open uitlaat voor verschil betekent voor het juist afgesteld zijn van je motor. :P

 

Dat er nu in de Motogp bijna uitsluitend zonder dempers wordt gereden heeft simpelweg te maken, met het feit dat elke vorm van demping voor weerstand in het uitlaatsysteem zorgt en dus voor vermogensverlies. Zelfs een open demper met een geperforeerde pijp erin heeft meer weerstand dan een gladde pijp.

 

Mocht er nog iemand aanvullingen hebben, graag !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat je duidelijk verhaal hebt geschreven. Buiten dat ben ik van mening dat mijn motor onderin beter trekt met een open pijp en dat zit niet tussen mijn oren. Alleen denk ik wel dat mijn motor met een standaard pijp wel zuiniger is maar dat word helemaal duidelijk met jouw verhaal. Gelukkig heb ik de mazzel dat computertje het allemaal regeld voor me zodat ik niks af hoef te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dus zelfs met een 4 takt staan de in- en uitlaatkleppen even gelijktijdig open. Dan gaat mijn verhaal niet helemaal op natuurlijk :)

 

Tnx voor de duidelijke uitleg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...