Ga naar inhoud

Thermostaat defect?


Gast BugBoy
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij het controleren van de koelvloeistof merkte ik dat de slang die naar de radiator loopt vrijwel meteen warm wordt. Houdt dat in dat mijn thermostaat open blijft staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het controleren van de koelvloeistof merkte ik dat de slang die naar de radiator loopt vrijwel meteen warm wordt. Houdt dat in dat mijn thermostaat open blijft staan?

Warmt de radiateur ook direkt op? Zo ja, dan is de kans groot dat hij open staat

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja, die van mij (vfr700 '87) wordt ook vrijwel direct warm, terwijl de thermostaat prima zn werk doet (opent ergens rond 85 graden ofzo).

De reden waarom de slang snel warm wordt is dat er onder de thermostaat een klein gat zit waar ook vloeistof doorheen kan stromen. Radiateur warmt daarentegen pas goed op als de thermostaat open gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken gaat de thermostaat bij 79 gr. open. Als de motor eenmaal op temp. is en bij niet te warm weer b.v. snelweg gebruik de temp. niet onder de 79 gr. daalt is de thermostaat oké. Temperaturen daaronder zijn dus niet oké en duiden op een dus op een probleem. Nadeel daarnaast is dat de injectie fietsen een fikse stijging in verbruik krijgen!

 

Greetz Jake

aangepast door Jake
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het controleren van de koelvloeistof merkte ik dat de slang die naar de radiator loopt vrijwel meteen warm wordt. Houdt dat in dat mijn thermostaat open blijft staan?

 

Bij mij in ieder geval wel... De radiateuren warmen tegelijk met het blok op en hij blijft dus open staan.

De mijne staat vlgns mij ook vast in een bepaalde stand want bij een buitentemp van ongeveer 28 gr bij 160 km/u loopt ie op tot bijna 100 gr.

Bij kouder weer zakt ie bij 80-90 km/u onder de 70 gr...

 

De thermostaat van mijn vtecje wordt dus volgende week, onder garantie, vervangen door de dealer. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij in ieder geval wel... De radiateuren warmen tegelijk met het blok op en hij blijft dus open staan.

De mijne staat vlgns mij ook vast in een bepaalde stand want bij een buitentemp van ongeveer 28 gr bij 160 km/u loopt ie op tot bijna 100 gr.

Bij kouder weer zakt ie bij 80-90 km/u onder de 70 gr...

 

De thermostaat van mijn vtecje wordt dus volgende week, onder garantie, vervangen door de dealer. ;)

 

Een falende thermostaat na 15K is schijnbaar een VTEC kwaal, bij mij werd er onder garantie een nieuwe ingezet..........die ook niet functioneerde, het koste enigszinds aandringen, maar dus het hele nogmaals, en die was wel goed.

 

Greetz Jake

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij warmde hij ineens een stuk langzamer op en op de snelweg kwam deze niet boven de 73 graden terwijl dat normaal 79 a 80 is

weet niet of dit de eerste was, bike van 2002 met 30k

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal blijft-ie open staan, dus continu koelwater in de radiator.

 

Je moet dan (zeker als de temperatuur rond de 15 graden of lager zit) tijdens een snelwegrit merken, dat de temperatuur zakt.

 

Normaal gedrag is, dat ie bij dat soort temperaturen tussen 75 en 79 graden heen en weer pendelt (bij mij dan).

 

Rijden bij regen is ook wel aardig.... Komt-ie niet boven de 50-60 graden, dan kun je er ook donder op zeggen dat de thermostaat het niet doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige manier om goed te testen is uitbouwen. Istie dicht, dan ff in een pannetje water doen en opwarmen en kijken bij welke temperatuur hij open gaat. Kweetniet hoeveel werk het is bij een 750, maar bij een 800 is het een kl@!@& werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige manier om goed te testen is uitbouwen. Istie dicht, dan ff in een pannetje water doen en opwarmen en kijken bij welke temperatuur hij open gaat. Kweetniet hoeveel werk het is bij een 750, maar bij een 800 is het een kl@!@& werk.

Ja, maar bij de 800 is hij aan de hand van de temperatuur op het dashboard goed te controleren, in tegenstelling tot de 750

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige manier om goed te testen is uitbouwen. Istie dicht, dan ff in een pannetje water doen en opwarmen en kijken bij welke temperatuur hij open gaat. Kweetniet hoeveel werk het is bij een 750, maar bij een 800 is het een kl@!@& werk.

 

Zijkap eraf en je hebt m :)

 

Vandaag zelf eens uitvoerig getest met een multimeter. Weliswaar geen metertje direct op het koelwater maar tussen slang en behuizing van thermostaat. Op 80 km wegen rond de 77 graden en snelweg (ongeacht snelheid) 75.

 

Prima in orde denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Tydens een sync beurt bij Jake kreeg hij het vermoeden dat de thermostaat van mijn fiets niet in orde was.

 

Ik ben eens op gaan letten en inderdaad, de temparatuur kwam niet hoger dan 71 graden. Naar mijn menig kwam deze wel snel op temperatuur, maar bleef hij wat laag.

Vooral vorige week waar het s'morgens wat kouder was, bleef de temperatuur zelf schommelen rond de 59 graden.

 

Zelf nog even gecontroleerd en aan de bovenste slang gevoeld toen de motor net boven de 50 graden aangaf. Deze slang (tussen de twee radiatoren) werd inderdaad warm terwijl deze pas warm zou moeten worden als de thermostaat open gaat bij 80-85 graden.

 

Hier het motorbedrijf mee geconfronteerd, en het koste inderdaad veel overtuiging ze duidelijk te maken dat de thermostaat niet in orde was. "maar meneertje dat is toch normaal" .Na een check bleek volgens het motorbedrijf dat deze inderdaad een beetje open bleef staan (thermostaat gezien en een beetje bleek 3 a 4 mm !!) en deze niet helemaal afsloot.

 

Nu zit er een nieuwe in en de motor komt sneller op temperatuur, en blijft dan netjes hangen op 80 graden. ook bij de huidige lagere buitentemperatuur.

 

Jake bedankt voor de tip, en ook nog voor het syncen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...