Ga naar inhoud

Thermostaat defect?


Gast BugBoy
 Delen

Aanbevolen berichten

"maar meneertje dat is toch normaal"

Ik kan me het toontje hierbij voorstellen. Zou voor mij reden zijn om een andere zaak op te zoeken.

Fijn dat je je gelijk (of eigenlijk Jake zijn) gekregen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Even maar weer een oud Topic naar boven halen.

 

Bij mijn VTEC constateerder ik vandaag dat hij heel slecht op temp. komt.

Naar mijn werk rijdt ik de eerste 5 km in de stad en ga daarna de snelweg op om vervolgens

na 15 km hier weer vanaf te gaan. Toen ik de snelweg af ging stond de temp. meter nog ergens

rond de zestig graden. Toen ik de snelweg op ging was de temp. ongeveer 45 à 50 graden.

 

Naar mijn idee zijn deze waardes veel te laag.

Daarom voor de VTEC rijders een vraag. Hoe snel moet de motor normaal op werk temp. zijn

en dan bedoel ik hoeveel km?

 

De mijne valt nog in de garantie, dus hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 800, en die reageert gelijk een VTEC, is na circa 4 km. rond de 75 graden. Bij elke buiten temperatuur.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na vijf kilometer stad zou je toch makkelijk op 75 graden moeten zitten. Lijkt mij een duidelijk geval van een slechte thermostaat.

 

Daalt de temeratuur ook als je op de snelweg rijdt?

 

*EDIT* Zoals Rikus ook al zegt ja! :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelste manier om hem te ontmaskeren: is niet de eerste keer dat ik dit in klop, maar vooruit nog maar een keer.

Laat hem een keer na een stukje rijden stationair draaien totdat hij 75 - 80 graden is en ga dan weer rijden. Loopt de temperatuur terug tot onder de 70 is je thermostaat stuk. Punt uit.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ VTI.Daan, op de snelweg loopt hij niet terug maar komt heel moeizaam richting de 60 graden.

 

@ VFRikus, dit ga ik dan maar eens controleren.

 

Bedankt, jullie horen nog van me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit de temp. sensor in de rijlucht? :)

 

Nee, die zit in de koelvloeistofstroom en daarom maakt de buiten temperatuur bij een goede thermostaat ook vrijwel geen verschil.

 

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt mij ook als een thermostaat probleempje.

Zoals VFRikus al zegt, ook mijn 800FI is binnen een paar kilometer op 75 à 78 graden.

Daalt ook niet noemens waardig met een beetje meer gasgeven en koudere buiten temperaturen.

 

Greetz,

CassiusZ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag even de test van VFRikus gedaan. Heb gewacht totdat de temp. meter 78 graden aangaf.

Ben toen gaan rijden en jawel binnen een kilometer zat de temp alweer onder de 70 graden.

 

Dus ik ga maar aanspraak maken op de garantie en dan maar eens kijken met een goede thermostaat

erin wat hij dan gaat doen.

 

In ieder geval bedankt tot zover.

 

VFeRlaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijvel of de thermostaat van mijn VTEC stuk is. Ik rij woon/werk verkeer en kan niet echt lekker doorhalen. De temperatuur komt volgens de thermostaat pas laat binnen de 70 graden. Wanneer ik wel kan doorhalen dan daalt de temperatuur alweer snel tot ergens in de 60 graden.

Vandaag ben ik mee naar de dealer geweest (heb er nog garantie op), deze zei dat het door de buitentermparatuur komt. Volgens hem wordt de temperatuur pas 80 of 90 graden wanneer het buiten in de 20 graden is. Hij heeft daar even gekeken. Toen hij de motor aanzette was het blok 70 graden (toevallig dat de temperatuur meter precies het kleine ritje naar de dealer toe, wel in de 70 graden kwam). Na een paar minuten was de temperatuur 104 graden (de ventilatoren begonnen te draaien). Toen ik naar huis reed, daalde de temperatuur alweer snel, maar bleef wel binnen de 80 graden.

Zou die nou stuk zijn of niet ?

 

Wanneer ik ga rijden, dan laat ik de motor niet eerst een tijdje stationair draaien. Ik zet de motor pas aan als ik weg ga. Moet ik deze eerst stationair laten draaien soms en is dat het probleem van de temperatuur ?

 

Ik hoor graag de iedeen hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het doel van een thermostaat is om de temperatuur zo snel mogelijk op de gewenste bedrijfstemperatuur van de motor te laten komen en vervolgens constant te houden. Wanneer de temperatuur sterk wisselt onder 'normale' omstandigheden dan is het volgens mij altijd een thermostaat die defect is. er vanuit gaande dat de aangegeven temperatuur klopt en er niet iets van een temperatuur sensor defect is of iets dergelijks. Zonder een goed werkende thermostaat biedt waterkoeling volgens mij niet veel meer dan gewoon luchtkoeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ben ik mee naar de dealer geweest (heb er nog garantie op), deze zei dat het door de buitentermparatuur komt. Volgens hem wordt de temperatuur pas 80 of 90 graden wanneer het buiten in de 20 graden is. Hij heeft daar even gekeken.

Dit is echt het standaard lulkoekverhaaltje van de dealer die hier al enkele keren op het forum voor zijn gekomen.

 

Ik heb al eens eerder gezegd, als je temperatuur onder de 70 graden zit dan is je blok te koud en zal de slijtage VELE MALE hoger zijn. Toen ik laatst met -5 graden naar m'n werk toe reed toen was nog voor ik het dorp uit reed de temperatuur 70 graden en steeg buiten de bebouwde kom gewoon door tot een bijna 80 graden en bleef daar. Als je zou doorrijden met de kapotte thermostaat (want dat is het probleem gewoon) dan heb je over een jaar, misschien twee, een ander blokkie nodig ben ik bang. Zouden alle doorrijders continu nieuwe blokken kopen denk je?

 

Ik zou gewoon even de Rikus "Is mijn thermostaat kapot test" doen en je weet het. (warm draaien tot 75-80 graden, rijden, daalt ie = stuk!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...