Ga naar inhoud

Thermostaat defect?


Gast BugBoy
 Delen

Aanbevolen berichten

Gast martijn_vfr800fi

Hallo, ik heb afgelopen zondag in de regen gereden, en inderdaad ook mijn tempratuur van de motor komt tijdens het rijden niet boven de 70 graden.

Het viel mij ook al op dat het ongeveen 5 a 7 km duurde voordat hij op deze temp van 70 graden was aangekomen.

ik ga zeker even de test doen en dan de motorzaak hiermee confronteren (heb tenslote nog garantie). ik heb het ook nog even in de service manual van

de honda vfr800fi op gezocht en die schrijven voor, ik citeer:

 

Replace the termostat if the valve stays open at room temperature, or if it responds at temperatures other than those specified.

THERMOSTAT BEGINS TO OPEN:

80-84 degrees Celcius

VALVE LIFT:

8mm (0.3 inch) minimum at 95 degrees Celcius.

 

groetjes allemaal

 

Martijn :duel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ook bij mijn vtec 2002 een kapotte thermostaat. Bleef volledig open staan. Motortemp. kwam bij een omg. temp van 10 graden niet boven de 65 graden. Ook de dealer geloofde niet dat de thermostaat kapot was.

Weer zo'n reactie van dat is toch normaal dat bij een lagere buitentemp. ook de motortemp. veel lager zou zijn.

Onzin! Thermostaat zelf gewisseld en nu is motortemp. minimaal 77 graden!

Zou een nieuwe thermostaat het nu langer volhouden als de oude? Wie weet, het art. nr. van de nieuwe thermostaat eindigt op 003, normaal is dit 000, (bij de eerste serie). Dus is er misschien een modificatie geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik heb ooit al eens gehoord van een fotoreportage over de thermostaat vervangen,

maar ik kan dit op de site nergens meer vinden

 

Volgens insiders hoef je bij de VFR 800 van 2000 namelijk minder los te halen dan in de manual staat ,

was iets met truuk met lange schroevendraaier enz :rolleyes:

Heeft iemand nog zoiets liggen om te uploaden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die lange schroevendraaier klinkt mij wel bekent, heb je nodig voor het gasklephuis, want daar moet je onder zijn!

Dus een berg werk!

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat mij ook opviel is dat het thermostaathuis erg smerig was, met zwarte deeltjes. Belangrijk is denk ik wel dat je het hele koelcircuit , incl. cilinders, goed doorspoeld met leidingwater voor je het koelsysteem weer afvult met koelvloeistof.

De aftap voor de cilinders zit bij cilinder 2(linksvoor), een M6 boutje. De rest wijst zichzelf. Zorg wel voor een goede manual(Haynes) voor je dit zelf gaat doen!

 

groeten Quikharry

post-3085-1206990964_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast martijn_vfr800fi

nou ik heb DE test gedaan, 93 graden laten worden en toen weer gaan rijden, en ja hoor hij zakte mooi weer naar 69 graden. dus het is nu wel duidelijk even terug met de fiets.

 

grtjs martijn :ride:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast martijn_vfr800fi

hallo,

ben terug gegaan naar de motorzaak met mijn vfr. natuurlijk had ik het fout, en zou het door het koude weer komen, dat de motor niet warm werd. heeft iemand nog een idee om die gasten daar te overtuigen dat 69 graden te kout is?

 

grtjs martijn :ride:

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

ben terug gegaan naar de motorzaak met mijn vfr. natuurlijk had ik het fout, en zou het door het koude weer komen, dat de motor niet warm werd. heeft iemand nog een idee om die gasten daar te overtuigen dat 69 graden te kout is?

 

grtjs martijn :ride:

Dreigen met Honda Nederland te bellen of, indien ze lid zijn, de BOVAG.

Het is te zot voor woorden, je hoeft ze niet te overtuigen, ze weten het wel!

Het gaat ze in de rechter kontzak raken en dat is een gevoelig plekje.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

ben terug gegaan naar de motorzaak met mijn vfr. natuurlijk had ik het fout, en zou het door het koude weer komen, dat de motor niet warm werd. heeft iemand nog een idee om die gasten daar te overtuigen dat 69 graden te kout is?

 

grtjs martijn :ride:

je bent er toch zeker van? stel het volgende voor: zij demonteren het zaakje in jouw aanwezigheid. vervolgens controleren jullie samen de werking van de thermostaat (bakje heet water enzo...). Is de thermostaat stuk: vervangen zij hem onder garantie, hun kosten. Is de thermostaat niet stuk: ouwen zij het zaakje weer dicht op jouw kosten. Is een fair voorstel, gaan ze daar niet op in, dan weet je dat er stront aan de knikker is en wordt het tijd Honda NL of Bovag in te schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je bent er toch zeker van? stel het volgende voor: zij demonteren het zaakje in jouw aanwezigheid. vervolgens controleren jullie samen de werking van de thermostaat (bakje heet water enzo...). Is de thermostaat stuk: vervangen zij hem onder garantie, hun kosten. Is de thermostaat niet stuk: ouwen zij het zaakje weer dicht op jouw kosten. Is een fair voorstel, gaan ze daar niet op in, dan weet je dat er stront aan de knikker is en wordt het tijd Honda NL of Bovag in te schakelen.

Bakje heet water is ook niet helemaal waterdicht. Een thermostaat kan wel helemaal dicht gaan en in heet water ook wel open, maar dat wil nog niets zeggen over de temperatuur waarbij dit gebeurt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de mijne gisteren weg gebracht. Ook vanwege de thermostaat. Heb uitgelegd hoe en wat. Zonder morren namen ze me verhaal aan en gaan dus (onder garantie) de thermostaat vervangen :pompom:

Tevens heb ik bij ze aangegeven dat ik vond dat de ketting wel egr snel versleten was nadat ik hem gekocht heb, en ook deze vervangen ze nu onder garantie :pompom: :pompom:

 

Dus met andere woorden ik ben weer een blij mens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast martijn_vfr800fi

als ik vertel dat, de motor een groot en een klein koel syteem heeft, en dat hij als hij koud is alleen maar het kleine systeem gebruikt tot de tempratuur van 80/84 graden celcius is bereikt. en dat de termostaat vanaf 80/84 graden langzaam open gaat en volledig is geopend bij 94 graden en dan dus ook het grote systeem er bij pakt om zo de motor max te koellen tot de bedrijfs tempratur van 80/84 graden. dus met andere woorden moet de motor als hij koud is snel naar de 80/84 graden gaan en daar ook blijven ongeacht de buiten tempratuur, tenzij de motor veel arbeid moet leveren of als het buiten erg warm is dan word de termostaat geopend en word de motor dmv het grote koel systeem gekoelt, en worden i het uiterste geval de ventilatoren geactiveerd.

 

graag jullie aanvulligen, aub.

 

grtjs Martijn :ride:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een goed werkende thermostaat zal je motor een beetje schommelen tussen de 74 en de 78 graden niet de 80 84 die jij aangeeft maar je denkwijze is correct. De buitentemp is minimaal van invloed op hoe snel de motor warm zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:

 

En voor de rest heb je een duidelijk verhaal om de thermostaat onder garantie vervangen te krijgen. En anders, ja helaas, heb je niet echt met techneuten te maken bij jou motorbedrijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...