Ga naar inhoud

Voorvork gedemonteerd, welk ander onderhoud?


FlamejoB
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag Allen,

Een maat van me heeft een schuiver met de ViFfeR gemaakt (laatste keer dat ik hem heb uitgeleend dus!). Diepe ellende voor hem en voor mij, maar gelukkig geen lichamelijke schade.

 

Ik heb al het kuipwerk eraf gehaald voor reparatie en spuiten. De voorvork is gedemonteerd en ook de rest van de neus (koplampen, kilomterteller e.d.) is er helemaal af. Schade tot dusver: Linkerbinnenpoot krom, 'hapjes' uit de velg voorband omdat het spatbord ertussen zat gewrongen, linkerspiegel, spatbord, koppelingshendel, schakelpedaal, stepje en kuipwerk.

 

Maar nu de voorkant gedemonteerd is, is dit meteen een kans voor wat extra onderhoud. Zelf dacht ik aan het volgende:

- Nieuwe keerringen en olie

- Nieuwe remblokken voor en achter

- Schoonmaken van gecorrodeerde contacten

- Vervangen van de stekkertjes gebruikt voor het doorlussen van de koplampen. Deze zijn niet meer waterdicht waardoor ik soms alleen nog maar groot licht heb (schakelaar al schoongemaakt, maar probleem blijft)

- Schoonmaken in de hoekjes waar je normaal niet bij komt.

- Betere verlichting (die Philips lampen, ben ff de naam kwijt)

 

Maar nu de vragen:

1. Wat kan er nog meer gedaan worden nu ik makkelijk bij de voorkant kan en alle kappen eraf zijn?

2. Wie weet een goed maar betaalbaar adres voor spuitwerk, ergens tussen Utrecht en DenBosch?

 

Dit is voor het eerst dat ik zelf aan het sleutelen ben, dus suggesties en andere tips welkom. Alvast bedankt!

Gr. Heidy

 

Foto's ter illustratie:

Stuur staat recht, maar het wiel niet

dsc00232ki1.jpg

 

Kuipschade

dsc00233lj4.jpg

 

De knik in de linkerpoot is goed te zien

imgp0503cp4.jpg

 

Volgende klus: Opruimen van de schuur :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou sowieso VFRoem ff bellen. Waarom het volle pond betalen indien je het bij hem goedkoper kunt krijgen. Bovendien weet hij alles van de Viffer en kent alle onderdelen van buiten en heeft ze meestal op voorraad.

VFRgroet

Coock

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid: Zou ook nadenken over andere voorveren; hyperpro of WP bijvoorbeeld. Spul ligt toch uit elkaar.

 

Hoop dat je alles goed af kunt handelen met verzekering zodat de financiele pijn mee valt. Dat er geen fysieke schade is is het belangrijkste.

 

Groetjes en succes met herstellen!

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid: Zou ook nadenken over andere voorveren; hyperpro of WP bijvoorbeeld. Spul ligt toch uit elkaar.

 

Hoop dat je alles goed af kunt handelen met verzekering zodat de financiele pijn mee valt. Dat er geen fysieke schade is is het belangrijkste.

 

Groetjes en succes met herstellen!

Ron

 

Nieuwe veren zou wel een goed plan zijn. Maar mijn rijbewijs en aanschaf van de motor (pas 3 maanden geleden) en nu deze schade heeft dusdanig in het budget gehakt, dat dat er nu even niet in zit. Mijn kerel ziet me al aankomen :nono: De tegenpartij heeft schuld, maar voordat dat allemaal geregeld is... ik ga nu met de trein naar mijn werk, dus wil snel weer op de motor zitten. Alles eerst maar voorschieten dus...

 

Maar bedankt voor de tip. Ik ga deze week verder met het kuipwerk. To be continued

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het balhoofdlager vervangen, ondermeer gezien de klap die deze te verduren heeft gehad.

 

Het balhoofdlager, ik lees hier op het forum dat deze ongeveer 50-60 euro kosten. Niet echt schokkend, maar vervangen als dit niet nodig is, is ook weer zonde. De motor heeft 75.000 km gelopen, en dit is nog nooit vervangen. Maar het stuurgedrag was (even afwachten tot na de reparatie) tot nu toe prima.

 

Hoe kan ik zien of deze nog in orde is of juist beschadigd? Of is het een kwestie van rijden en proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel balhoofdlager bij dik 75K? Dat moet dan wel een hele lange wheelie zijn geweest!

Maar effe serieus, heel kritisch controleren, want bij zo'n km. stand moet er wel slijtage zijn.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel balhoofdlager bij dik 75K? Dat moet dan wel een hele lange wheelie zijn geweest!

Maar effe serieus, heel kritisch controleren, want bij zo'n km. stand moet er wel slijtage zijn.

VFRikus

 

Ik heb niet van de vorige eigenaar te horen heb gekregen dat deze vervangen zijn. Hij heeft hem gekocht met 55.000 km en met 70.000 aan mij verkocht.

Maar als ik jou zo hoor zou het dus geen gek idee zijn om dit ook te doen. Die paar tientjes voor een balhoofdlager maken dan ook niet meer uit en het zou zonde van het werk zijn als blijkt dat er toch wat mee is.

 

Ik neem meteen even van die beschermers mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de standaard kogellagers (maatje fiets) er nog in zitten zou ik ze per definitie vervangen door kegellagers.

Wel om denken dat die slechts spelingvrij afgesteld moeten worden i.p.v. de originele procedure.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de standaard kogellagers (maatje fiets) er nog in zitten zou ik ze per definitie vervangen door kegellagers.

Wel om denken dat die slechts spelingvrij afgesteld moeten worden i.p.v. de originele procedure.

VFRikus

 

VFRikus, wat bedoel jeprecies met "spelingsvrij afstellen"? In het WPH ziet het er redelijk eenvoudig uit (blz 12-18 2n 12-19), maar dat is alles op papier :rolleyes:

Nu ben ik voor het eerst 'echt'aan het sleutelen. Is dit iets wat een beginner zelf kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...