Ga naar inhoud

PAIR valve


Wittmann
 Delen

Aanbevolen berichten

Heeft iemand al geprobeerd om de leidingen van de PAIR-valves permanent dicht te stoppen? (dus niet enkel bij het sync-en van de startervalves)?

Deze zouden toch enkel dienen om emmisienormen te halen: sturen schone lucht de uitlaat in, waardoor de injectie denkt dat de motor te arm draait en meer benzine inspuit (corrigeer indien ik fout ben, weet ook niet alles :scratchchin: )

Ik heb reeds een topic van Jake gevonden hierover, maar niet of het al dan niet lukte/ de moeite was etc.

Gaat om een 5th gen. (VFR800Fi, '98).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand al geprobeerd om de leidingen van de PAIR-valves permanent dicht te stoppen? (dus niet enkel bij het sync-en van de startervalves)?

Deze zouden toch enkel dienen om emmisienormen te halen: sturen schone lucht de uitlaat in, waardoor de injectie denkt dat de motor te arm draait en meer benzine inspuit (corrigeer indien ik fout ben, weet ook niet alles :scratchchin: )

Ik heb reeds een topic van Jake gevonden hierover, maar niet of het al dan niet lukte/ de moeite was etc.

Gaat om een 5th gen. (VFR800Fi, '98).

 

Ik heb me nog niet in het systeem verdiept, maar worden er geen uitlaatgassen terug gevoerd de motor in met als doel het NOx naar beneden te krijgen, vergelijkbaar met EGR?

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen gezien dat voor de 800Fi: schone lucht in de uitlaat wordt gestuurd om zo de nog aanwezige afvalstoffen te verbranden.

Voor de VTEC idem, maar doordat er hier O2 sensoren inzitten krijgt de motor de indruk dat hij arm draait en gaat de injectie bijspringen door het mengsel wat rijker te maken.

Dit is althans wat ik eruit begrepen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen gezien dat voor de 800Fi: schone lucht in de uitlaat wordt gestuurd om zo de nog aanwezige afvalstoffen te verbranden.

Voor de VTEC idem, maar doordat er hier O2 sensoren inzitten krijgt de motor de indruk dat hij arm draait en gaat de injectie bijspringen door het mengsel wat rijker te maken.

Dit is althans wat ik eruit begrepen heb.

 

Vraag ik mij af hoe ze dat dan doen. Afgezien van druk pulsatie is de druk in het uitlaatsysteem gemiddeld weg toch altijd hoger dan de buitenluchtdruk.

VFRikus

p.s. heeft er hier niet iemand een schema van het systeem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijvoorbeeld bij (plotseling) gas los kan de druk in het uitlaatsysteem lager liggen dan dat in de luchtfilterkast. Lucht kan dan aangezogen worden via een ventiel en de pair solenoid.

Plaats een afdekplaat tussen het ventiel en het daarboven gelegen huis, kan je de rest gewoon laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijvoorbeeld bij (plotseling) gas los kan de druk in het uitlaatsysteem lager liggen dan dat in de luchtfilterkast. Lucht kan dan aangezogen worden via een ventiel en de pair solenoid.

Plaats een afdekplaat tussen het ventiel en het daarboven gelegen huis, kan je de rest gewoon laten zitten.

Druk in de uitlaat kan nooit lager zijn als de buiten luchtdruk die overigens ook heerst in het luchtfilterhuis.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

gallery_2077_92_5274.jpg

 

 

Een dergelijke cover voor over het ventiel: http://www.tpoparts.com/images/Emissions_B...wasaki%20ZX.jpg

 

Pair uitschakelen zou ook kunnen door gewoon de rubberen leiding te onderbreken (in 2 snijden en stop erin langs beide zijden), ben je wel het gewicht niet kwijt van het pair systeem (idd. sommigen doen het hiervoor :scratchchin: ), maar is wel veel minder werk.

Vraag is nu nog of het loont? Voor Vtec wel heb ik gelezen, maar bij een 5th gen., waar er geen O2 sensoren zitten?

 

Ben momenteel in blijde verwachting van mijn Carbtune om de SV te syncen, iets waarvan we wel weten dat het helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Druk in de uitlaat kan nooit lager zijn als de buiten luchtdruk die overigens ook heerst in het luchtfilterhuis.

Zowel in het luchtfilterhuis als de uitlaat zijn er behoorlijke drukverschillen door pulsaties. Zonder die drukverschillen verplaatst de lucht zich niet. Neem je over langere tijd de som van alle drukken in het luchtfilterhuis, dan zal deze onder de buitenluchtdruk liggen. Anders komt er nooit verse lucht in de luchtflterkast. Voor de uitlaat geldt het omgekeerde. Dat wil niet zeggen dat de omgekeerde situatie nooit voorkomt al is die periode kort, en dat is het moment dat het pair systeem in werking treedt.

Een expansie pijp op een tweetakt zorgde zo ook voor een betere spoeling van de cilinder (op het juiste moment creëren van een zo laag mogelijke druk aan de uitlaatpoort).

 

Vraag is nu nog of het loont? Voor Vtec wel heb ik gelezen, maar bij een 5th gen., waar er geen O2 sensoren zitten?

Lijkt me niet, want het treedt (denk ik) alleen in werking tijdens gas los.

 

Of je haalt het stekkertje van de PAIR control Valve los... dan werkt het systeem ook niet meer.

Als dat geen foutmelding oplevert, waarom niet? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen gezien dat voor de 800Fi: schone lucht in de uitlaat wordt gestuurd om zo de nog aanwezige afvalstoffen te verbranden.

Voor de VTEC idem, maar doordat er hier O2 sensoren inzitten krijgt de motor de indruk dat hij arm draait en gaat de injectie bijspringen door het mengsel wat rijker te maken.

Dit is althans wat ik eruit begrepen heb.

 

Snap niet hoe een rijker mengsel er voor zorgt dat de emisie eisen worden gehaald. Het enige dat ik kan voorstellen is dat idd resten brandstof in de uitlaat verbrand door extra zuurstof maar volgens mij moet ie dan gaan ploffen in de uitlaat als het pair systeem in komt en dat heb ik eigenlijk nog nooit echt meegemaakt. Volgens mij is het enige wat het doet de meting aan het einde van de uitlaat bedonderen door de schone lucht die er in komt. Als ze je motor checken op de vermogensbank knijpen ze dit slangetje ook dicht om de werkelijke uitlaatgassen te kunnen meten maar geloof niet dat je er een vreselijke pk boost van krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de PAIR Valve stekker loskoppelt krijg je geen foutmelding. De ECU meet namelijk niet of er een belasting op de 12v aansturing aanwezig is. Heb voor de zekerheid nog even de lijst met mogelijke foutcodes bekeken in de Haynes Manual en het staat er inderdaad niet in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...