Ga naar inhoud

"Slipperkoppeling" tegen wil en dank


Bullmoose
 Delen

Aanbevolen berichten

Een beroep op de collectieve koppelingkennis;

 

Afgelopen zaterdag, even boodschapje doen in centrum Delft, lijkt bij het opnieuw starten het aantal electronen in de accu-gel ruim onvoldoende! En dat na recente aanschaf van een Optimate (hebben is één, gebruiken is . . .) Maar als er één ding mis gaat . . . alleen een klik van het startmotorrelais en dimmende oliedruk en neutraal lampjes dus.

 

Sta ik dus in een redelijk druk bijna voetgangersgebied uitgebreid imagoschade op te lopen, parkeert er gelukkig net een hulpvaardige BMW-rijder ( zo eentje uit het tijdperk dat BMW nog niet de huidige designers in huis had en met een outfit waar je na de aanblik ervan er niet meer aan denkt te vragen of de man ook 's winters door rijdt). Hij zei nog, met gevoel voor mijn geestelijke nood, da's nou de eerste keer dat ik een Honda VFR mee help aanduwen.

 

In de derde versnelling (b)leek de koppeling te slippen tijdens het aanduwen. Het voelde of iemand langzaam de rem aankneep en het blok kregen we maar niet rond. Ik heb hem maar gauw bedankt voor zijn inspanningen, want ondanks zijn doorwinterde voorkomen begon zijn ademhaling op die van een renpaard te lijken. Daar wilde ik allemaal niet voor in staan.

 

Na een paar minuutjes in een invalideparkeerplaats gestaan te hebben (VFR psychisch onder druk gezet) bleken er toch weer net genoeg prik in de Varta om net te starten (één of ander zelfgenererend effect van een bijna lege accu?). Maar goed, nu vraag ik mij af of andere forumleden gelijke aanduwervaringen hebben (jaja, ontken maar collectief) en of dit een voorbode kan zijn van een te vervangen set koppelingsplaten en/of veren. Tijdens normaal gebruik (V4 drijft éénzijdig opgehangen achterwiel aan, en niet andersom) heb ik nog geen slippende koppeling en springende toerentellernaald opgemerkt.

 

Alvast bedankt voor jullie input!

 

Ps, die optimate werkt prima! Ik beloof (niet in de laatste plaats aan mezelf) dat dit niet meer voorkomt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Als je hem thuis wel gemakkelijk kon starten en na een ritje niet meer zou ik eens kritisch naar de SR gaan kijken.

2. Als je bij volgas geven in de hoogste versnelling in het maximum koppelgebied nog geen last hebt van een doorslippende koppeling zou ik me daar geen zorgen om maken.

VFRikus

p.s. ik denk niet dat de Optimate je hier voor behoeden kan. Thuis startte hij toch wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stilletjes hoopte ik natuurlijk op jouw, professionele, reactie ;)

 

1. Thuis starten ging goed, aantal keren gedaan zelfs. Laadspanning ga ik meten.

2. Pakkans in Gasselternijveen is vast wat lager dan in Den Haag :lol: Ik zal het toch eens bewust proberen of ik 'm erdoor kan trekken.

3. Het was de eerste keer dat ik de Optimate op de VFR aansloot, status was achtereenvolgend laden en na een uurtje of zo volgeladen.

 

Bedankt VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Reed je misschien met verlichting en navi aan? Heb ik ook wel eens gehad dat ie toen toch de accu leeg trok, het leek mij alsof de combi verlichting en navi meer stroom trekt dan de motor levert.

 

2. Ik rijd elke dag van huis naar Ypenburg, ben nog nooit gepakt :-) (met de motor dan, met de auto al 2x in 1 jaar) Ik kom overigens nooit een andere VFR tegen hier in de buurt.

 

3. Optimate is een koningsapparaat, heb er ook een, helemaal goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Frankrs6, leuk die 123-tjes.

 

1. Ja, van 't verlichtte type, geen navi rijk.

2. Ypenburg supergevaarlijk! Zelfs een samenscholingsverbod! Ik rijd te weinig tijdens kantooruren, kan dat het zijn?

3. Koningsapparaat ;) Leuk woord! Mag ik dat aan mijn vocabulaire toevoegen? Of rust er © op :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed, nu vraag ik mij af of andere forumleden gelijke aanduwervaringen hebben (jaja, ontken maar collectief) en of dit een voorbode kan zijn van een te vervangen set koppelingsplaten en/of veren.

 

 

Haha, grappig, ja, ja, en nee.

 

 

Ik was ook vergeten Pauline aan de Optimate te hangen. Thuis drie weken niet gereden. Deed gelijk al niets meer. Ben nu ook structureler in het aansluiten.

 

Hoe duw jij aan? In de derde versnelling, zonder gebruik van de koppeling, en maar drukken? Is dat de correcte manier? Ik heb het "gebakjes-style" geprobeerd, koppeling in, hard lopen, en terwijl die in de tweede staat, koppeling laten opkomen. Ik was maar alleen, helaas ook bij mij resultaat loos. Iemand hier misschien: "Een beschrijving aanduwen van motoren voor dummies?"

 

Ik zou me inderdaad tijdens drukken, en een "gevoel" van een versleten plaat niet laten lijden. Wat VFRikus ook schrijft als ie het niet bij vol vermogen (110 pk) niet doet, zou ik me bij 2x 1/2 pk daarom niet druk maken. Trouwens de officiele gabakjes koppelingstest is: In drie zetten, handrem aan, en proberen weg te rijden. Slaat motor af: Koppeling ok. Anders gaat ie dus slippen. Kunt daar misschien wel zo'n test van maken voor motor? Voorwiel tegen muur, in drie, en koppeling laten opkomen. Zou dat kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bullmoose: ten eerste dank voor je vriendelijke woorden, ten tweede: indien mogeljk de laadspanning gedurende langere tijd meten. De mijn heeft ook een aantal weken probelemen gegeven en als ik de spanning ging meten was hij goed. Ik heb op een gegeven moment een rit gemaakt met de aangesloten voltmeter in de tanktas en toen zag ik hem ineens terug lopen. Maar, de accu spanning zal je slechts langzaam zien zakken.

@Frank: de hoeveelheid vermogen van de dynamo is ruim voldoende bij toerentallen boven de , pak em beet, 2000. Ga je echter file rijden, en dat doen jullie westerlingen wat meer dan wij hier :P , dan kan het gebeuren dat je accu leeg getrokken wordt door de verlichting.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Koffieleut: Inderdaad, gangwissel numero 3, jij hebt dus eenzelfde ervaring, een eerste geruststelling :glare:

 

@VFRikus: Ik heb je relaas gelezen over je jacht op die "gremlin" in het electrische systeem van je VFR. Wat je opmerking aan Frank betreft, zo'n rit was het wel: bebouwde kom, superrelaxed, weinig toeren, licht aan, paar adresjes, steeds weer starten, stationair voor verkeerslichten. Niet een echte accu-recovery rijstijl zeg maar waarbij je een uurtje boven de 2000 rpm blijft na éé keer starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het "Gremlin" achtige aan de SR is dat hij niet altijd heel zwart / wit van goed naar dood gaat, maar gedurende een langere tijd al pruttelend tot zwijgen komt. Dat in combinatie met een accu die toch een redelijke buffer heeft zorgt er voor dat je er een poosje naar kan zoeken.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Koffieleut: Inderdaad, gangwissel numero 3, jij hebt dus eenzelfde ervaring, een eerste geruststelling :glare:

 

Nou wacht even, volgens mij heb jij het anders geprobeerd.

 

Maar laten we even wachten op iemand die een cursusje aanduwen voor Dummies hier even kan schrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de mijne welgeteld één keer aan moeten duwen, nadat ik bij een tankstation een tijdje had staan prutsen met mijn el-cheapo GPS-"oplossing" terwijl het contact (en waarschijnlijk ook de koplamp) nog aan stond :oops: Motor had toen ook een tijdje stil gestaan (zonder de Optimate :oops: :oops:) en ik had nog niet lang genoeg gereden om de accu weer enigszins op te laden. Ik heb 'm in z'n twee gezet en vervolgens, al duwend terwijl ik gewoon in het zadel zat, langzaam de koppeling op laten komen: sloeg bij de eerste poging meteen aan. Looppassen naast de motor is wat mij betreft dan ook niet noodzakelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 'm in z'n twee gezet en vervolgens, al duwend terwijl ik gewoon in het zadel zat, langzaam de koppeling op laten komen: sloeg bij de eerste poging meteen aan. Looppassen naast de motor is wat mij betreft dan ook niet noodzakelijk...

Dat gaat bij jou dan toch een stuk gemakkelijker. Wij kregen zoals ik al schreef niet een het blok rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat bij jou dan toch een stuk gemakkelijker. Wij kregen zoals ik al schreef niet een het blok rond.

Ook niet in z'n twee? En door eerst, met de koppeling ingetrokken, vaart te maken en dan de koppeling op te laten komen? Het is toch hetzelfde blok, dus zó veel zou het niet uit moeten maken volgens mij :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het zelf ook eens gedaan door op de buddy zittend met de benen vaart maken met ingeknepen koppeling in zijn twee en dan de koppeling abrupt op laten komen.

Je bent namelijk afhankelijk van de positie van de krukas. Als er een cilinder net tegen de compressie aan zit zal hij daar met een ruk door moeten.

Als er eenmaal beweging in zit lopen ze zo.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik duw standaard aan in zijn 2 en laat de boel dan vrij abrupt opkomen, nadat ik er opgesprongen ben.

 

De laatste keer dat dit heeft gemoeten was toen de accu van mijn vtec het na een half jaar begeven had. (Hij is 3 dagen nadien ook overleden)....

 

 

Nog even voordat dat weer wegzakt:

Ik heb ooit eens bovenop een berg de motor BIJNA laten omvallen. Kon nog net weer terugdouwen. Daarna starten om weg te rijden.....nada.

Berg af, in zijn 2, op laten komen, sloeg wel aan, verder nada. Beneden telefoon gepakt, even motor uit, toch nog even aan om te proberen...... VFROEM.

Had ik de motor IETSIEPIETSIE te schuin gehad, zodat er een of andere startblokkering was geactiveerd. Het uit en aan zetten van het contact deed de rest.

Volkomen off-topic dit verhaal, maar als je eens iets soortgelijks krijgt, denk er dan even aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...