Ga naar inhoud

Nokkenasketting slijtage VFR Vtec


Gast bas2099
 Delen

Aanbevolen berichten

Lieve forumleden :zwaai: ,

 

Ik ben niet zo heel actief op dit forum, maar wilde jullie dit niet onthouden. Misschien zijn er meer VFR rijders met hetzelfde probleem?

 

Aan het eind van seizoen 2007 hoorde ik een tik uit het blok :scratchchin: van mijn RC46A (VFR vtec, 2002, 40.000 km).

 

Als het blok nog koud was, hoorde ik een regelmatig getikt. Naarmate het blok warmer werd bleef er een soort geratel over bij gas loslaten.

 

Het zat me niet helemaal lekker dus heb ik mijn VFR naar Motor Oost te Rijssen gebracht, alwaar werd geconstateerd dat beide nokkenaskettingen versleten waren. Dit had de monteur nog niet eerder gezien bij een VFR na slechts 40.000 km. So far for the quality of Honda :bawling:

 

Ik heb overigens altijd keurig op tijd olie en filter ververst (Shell Advance, 10W40).

 

De nokkenaskettingen en spanners zijn nu vervangen (plus remolie vervangen, plus olie + filter) kosten 900 euro! :shock:

 

Ik ben van mening dat je een dergelijke slijtage niet van een Honda, laat staan een VFR, mag verwachten na 40.000 kilometers.

En ik ben benieuwd of meer mensen met dit type VFR een tikje uit hun blok horen? Begin maar vast te sparen...

 

Groeten,

 

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Das balen !!

 

Snap ut alleen niet helemaal.......in de titel van je topic geef je aan dat je nokkenassen versleten zijn maar ik begrijp uit de inhoud dat je spanners en kettingen versleten zijn ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Versleten nokkenassen? Je bent de eerste van wie ik dat hoor. Ketting en spanners kan ik me nog iets bij voorstellen, maar is wel snel na 40k.

Het enige getik wat ik hoor zijn alle 16 klepjes :)

 

Trouwens, wat is de reden eigenlijk dat honda afgestapt is van de tandwieloverbrening naar de nokkenas? Heeft tot 2001 in de vfr gezeten.

aangepast door picaroon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Das balen !!

 

Snap ut alleen niet helemaal.......in de titel van je topic geef je aan dat je nokkenassen versleten zijn maar ik begrijp uit de inhoud dat je spanners en kettingen versleten zijn ??

 

Xcuus, ik bedoel de beide nokkenaskettingen en de nokkenaskettingspanners (3x woordwaarde!).

 

De nokkenassen zelf zijn natuurlijk nog puik in orde. Maar ik blijf het vreemd vinden dat de kettingen nu al versleten zijn, 't is geen Italiaan?

 

Was Honda inderdaad maar bij de tandwiel gedreven nokkenassen gebleven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Versleten nokkenassen? Je bent de eerste van wie ik dat hoor. Ketting en spanners kan ik me nog iets bij voorstellen, maar is wel snel na 40k.

Het enige getik wat ik hoor zijn alle 16 klepjes :)

 

Trouwens, wat is de reden eigenlijk dat honda afgestapt is van de tandwieloverbrening naar de nokkenas? Heeft tot 2001 in de vfr gezeten.

Voor zover ik weet een centenkwestie. Ketting is goedkoper. Wat ik me altijd afvraag: hoe vlak je een kop als je een tandwiel aangedreven nokkenas hebt. Kun je intern de tandwielen nastellen??

 

Nog even over de nokkenassen, hoe zagen deze eruit en heb je zelf gezien dat ze zijn nagemeten. Heb de mijne een paar duizend km geleden nog gezien en het zag er nog heel erg goed uit, maar ze kunnen evengoed versleten zijn. Had je last van pitting? Rij je dat apparaat wel warm?

 

Misschien moet ik eerder op verstuur klikken voortaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk krijg je dan net als bij de oude VW golf diesel een dikkere koppakking die hetgene dat je er afgevlakt hebt opvangt maar zeker weten doe ik dit niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk krijg je dan net als bij de oude VW golf diesel een dikkere koppakking die hetgene dat je er afgevlakt hebt opvangt maar zeker weten doe ik dit niet.

Een ketting heeft net als een riem een spanner die dat moeiteloos op vangt. Je moet al een hele kromme kop hebben wil het meer als een halve milimeter zijn.

VFRikus

p.s. bij de Golfjes ging dat ook niet hier om

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ketting heeft net als een riem een spanner die dat moeiteloos op vangt. Je moet al een hele kromme kop hebben wil het meer als een halve milimeter zijn.

Jawel, maar de vraag van Syhoro was hoe dat bij tandwielaangedreven nokkenassen dan in zijn werk gaat? Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even een tekening bekeken en er valt niets af te stellen, zodoende zal het of middels een pakking op gevangen moeten worden, of men stelt simpelweg dat de koppen niet gevlakt mogen worden. Zou mij niet verbazen, in autoland bij met name diesel motoren heel gewoon.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk sowieso dat de kans dat je een korte kop als op een VFR uberhaupt ooit af moet vlakken nihil is.

En als dat al nodig is laat je dan ook de nokkenaslagering opnieuw lijnboren, want anders gaat het net zo hard weer fout ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nokkenaskettingspanners die niet meer goed functioneren komen vaker voor maar versleten nokkenaskettingen zijn wel zeer vreemd.

Heb je de kettingen ook nog gezien en bekeken waar de slijtage zat?

En is er een coulance/garantie aanvraag bij Honda ingediend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...