Ga naar inhoud

Lekspanning!??


 Delen

Aanbevolen berichten

OK vraagje, Heb uit een oud topic gevonden dat iemand 2 accu's versleten heeft door lekspanning.

 

Mijn vfr800 uit 98 heeft er inmiddels al 4 opgevrten en nu start ie weer verrot!!! De spanningsregelaar is inmiddels ook al vervangen en geloof nu niet meer dat het met de accu en/of SR te maken kan hebben.

 

Kan dit lekspanning zijn en hoe los ik dit dan op heeeellllpppp!!!!!

 

 

BVD uit Alkmaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen lekspanning maar lekstroom, maar dat terzijde. Je maakt de accu kabel los en meet de stroom sterkte in ampere's die er loopt als je alles heb uitgeschakeld en de sleutel uit het contact.

Mag niet meer als een handjevol milli amperes zijn.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan meten tussen zwarte pool en aarde (frame)... :)

Ok, even voor de duidelijkheid: meten tussen frame/massaklem en accu.

Mag ook tussen de plus pool en de plus kabel, maar massa is veiliger en het gaat er om de totale stroomsterkte die door de accu loopt.

Capice?

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 jaren later...

Heb ook getracht te ontdekken of er lekstroom is ,heb de multimeter op de enige stand die er is 2A gezet ,heb de massa klem van de accu losgegooid ,nu meet ik tussen de massa kabel en de massa van de accu 0,000 A heb nog andere variaties geprobeerd maar het blijft 0,000 A ,doe ik wat verkeert of is dit juist een mooi resultaat.

 

Het was mij nog niet hellemaal duidelijk welke klem(en) er van de accu los moesten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het idd wel bij de massa kabels proberen een van 2A naar omlaag gaan.

 

Enige wat he nog fout kan doen is dat je de input van de kabels verkeerd hebt staan deze moeten ook op ampere.

 

0 is een goede meerwaarde een geen lekstroom dan

 

Groet Simon

Link naar reactie
Delen op andere sites

thnx 2A is de enige stand op de multimeter ,en heb ook geen keuze om de stekkers om te pluggen er zitten maar 2 aansluitingen op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem kan ook bij een defecte of slecht werkende alternator zitten.

Welke accuspanningen meet je in volgende gevallen:

  • motor koud en bij stilstand
  • tijdens het stationair draaien van de motor
  • bij 3000 toeren
  • direct na een rit van min. 50km
  • een halve dag na een rit van min. 50km

Ook belangrijk is hoe vaak je rijdt en hoe lang de motor stilstaat tussen de ritten. Zet je de motor op stal tijdens de winter? Waar zet je de motor op winterstalling, in een koude en vochtige schuur? Hoe lang zet je de motor op winterstalling en haal je de accu los? Gbruik je een druppellader? ...?

 

Ikzelf heb een VTEC bj. 2002 gehad, en die had een hoge ruststroom (tengevolge van HISS misschien?), en als je die een maand of zo liet stilstaan was de accuspanning zodanig gezakt dat die niet meer te starten was zonder eerst stevig bij te laden. Ik heb nu een CBF1000 en die heeft dat probleem niet.

aangepast door VFRoemer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekstroom zal ie altijd wel hebben door bijvoorbeeld een klokje. Een VTEC mag in normale gevallen (volgens de onderhoudsmanual) een maximale lekstroom hebben van 2,5 mA.

 

Als je 0,000 A meet, kan het dan zijn dat elke de 'vasthoud' functie van de multimeter hebt geactiveerd?

aangepast door bjauto
Link naar reactie
Delen op andere sites

in rust 12,79 v

contact aan licht uit 12,43 v

contact aan licht aan 12,03 v ,2x xenon verlichting

licht uit ,starten korte terugval naar 11 v

licht aan ,starten korte terugval 10,4 v

laadspanning bij 3000 toeren zonder licht 14,48 v

met licht 14,58v of dit door de xenon komt weet ik niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

thnx 2A is de enige stand op de multimeter ,en heb ook geen keuze om de stekkers om te pluggen er zitten maar 2 aansluitingen op

Dan is deze meter niet geschikt. Je moet mili amperes kunnen meten in dit geval.

VFRikus

 

edit: de hier boven genoemde spanningen en spannin in het algemeen hebben helemaal niets van doen met lekstroom

aangepast door VFRikus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is deze meter niet geschikt. Je moet mili amperes kunnen meten in dit geval.

VFRikus

 

daar was ik al bang voor

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gemeten spanningen lijken me normaal en sluiten een slecht werkende alternator zo goed als uit.

De oorzaak van de steeds falende accu's dient elders gezocht te worden. Een kleine ruststroom mag geen probleem zijn, tenzij dit te lang duurt zonder bijlading.

Staat de motor geregeld langere tijd stil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

de waardes leken mij ook normaal en de stator werkt ook naar behoren ,miss houd de accu het niet meer goed vast of wat ik dacht dat er lekspanning is door de Xenon die er in zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...