Ga naar inhoud

olie verversen honda vfr 750 f rc24


Gast mathiaas
 Delen

Aanbevolen berichten

Gast mathiaas

Beste forumleden,

 

ik wil proberen mijn motorolie te verversen van mijn vfr.

 

mischien een domme vraag maar heeft iemand enig idee hoe dit proces verloopt?

 

is het net als met de auto. eerst olie aftappen. nieuwe oliefilter plaatsen en da olie bijvullen?

 

ik kan namelijk nergens een aftap gaatje of slangetje vinden. ( heb helaas ook nog geen werkplaatshandboek)

 

zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit moet doen? eventueel met plaatjes.

 

alvast bedankt.

 

ps welke olie zouden jullie gebruiken? ik denk zelf aan castrol gps of bel ray

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aftapplug zit bij de modellen van 1990 en verder aan de onderkant van het blok... Weet niet of dat bij de modellen van vóór '90 ook zo is, maar het lijkt me van wel. Misschien dat je de onderkuip moet verwijderen om erbij te kunnen?

 

In het Naslag-forum staan verschillende topics over het vervangen van olie en filter; waarschijnlijk kom je daar een heel eind mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olieplug zit aan onderkant (duhhh), linksvoor.

Geloof dat de onderkuip dr wel af moest, maar dat is bij een 86'er toch maar 3min werk met die snelsluitertjes :P

Oliefilter kun je daarna losdraaien (zit nog ong een kwart liter in, dus let op dat je niet alles dr langs gooit ;)).

Aftapplug vastdraaien weet ik zo het aanhaalmoment niet voor, leg dr wel een nieuwe koperen ring onder.

Oliefilter moet je gewoon met de hand vast zetten, niet met een sleutel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of je daar wel zonder begeleidng aan moet beginnen met zo weinig kennis.

Eerste wat ik altijd doe bij het kopen van een motor is zorgen dat ik er een goed boek bij koop.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, zo denken er hier meer zo over.....

 

Maar olie verversen moet iedereen wel lukken, als je maar op het eind de olie erin doet en goed peilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast mathiaas

ik ben programmeur van beroep, dus heb enig technisch inzicht.

 

ik sleutel met een kameraad van mij vaak aan zijn drift auto's.

 

in ieder geval bedankt voor jullie tips.

 

ik wil inderdaad een werkplaatshandboek aanschaffen. volgens mij kan dat via het vfroc. of hebben jullie hiervoor een ander goed adresje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:

 

Ik heb de mijne niet zo vast aangedraaid als in het WPH wordt opgegeven: durfde het niet aan. Hij zit nu "stevig handvast" (echt goede momentsleutels hebben die instelling ;)) en is er tot op heden niet onderuit komen zetten :P

 

Wat ik trouwens ook niet snap: voor de RC36-I wordt 38 Nm opgegeven, voor de RC36-II slechts 30 Nm, terwijl het blok toch (grotendeels) hetzelfde is :scratchchin: Volgens mij is 30 Nm in ieder geval zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:

 

Ik heb de mijne niet zo vast aangedraaid als in het WPH wordt opgegeven: durfde het niet aan. Hij zit nu "stevig handvast" (echt goede momentsleutels hebben die instelling ;)) en is er tot op heden niet onderuit komen zetten :P

 

Wat ik trouwens ook niet snap: voor de RC36-I wordt 38 Nm opgegeven, voor de RC36-II slechts 30 Nm, terwijl het blok toch (grotendeels) hetzelfde is :scratchchin: Volgens mij is 30 Nm in ieder geval zat.

 

 

Ook ik vind 38Nm erg veel voor een olieplug. Toch heb ik het WPH opgevolgd, zij het met enige twijfel. Maar ik heb gemerkt dat het WPH (Clymer) meerdere fouten bevat nl. het aanhaalmoment van de bouten v/d koppelingboutjes. Dit zijn 5 x M6 boutjes en dienen volgens WPH 25-35Nm vastgezet te worden. Hier ben ik dus niet ingetrapt en heb, in overleg met mijn plaatselijke motorzaak, 10-15Nm aangehouden.

 

Masabris

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben we hier op het forum niet een keer een topic gehad waar er werd aangegeven dat er waardes niet klopten in het WPH met daarbij ook de goede waardes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet, maar het lijkt me lastig... Je hebt originele, Haynes-, Clymer- en Peters-handboeken (en vast nog wel meer), en die dan weer voor allerlei verschillende typen VFR's... Wie gaat dat allemaal zitten controleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...