Ga naar inhoud

startmotor of accu


Gast mathiaas
 Delen

Aanbevolen berichten

Gast mathiaas

ik ben vandaag langs een motorzaak geweest.

 

ff alles laten doormeten.

 

accu was kapot. dus die gelijk vernieuwd.

 

alleen de spanningsregelaar was niet meer helemaal goed vermelde de monteur mij. hij laadde nog wel bij maar niet goed.

 

imitatie zou me dan 110 euro kosten.

 

maar een spanningsregelaar is toch gewoon kapot of goed? en niet half goed, vond het een beetje een vreemd verhaal.

 

hij vermeldde me ook als ik de lampen niet al te veel zou aan doen. dat ik nog wel een tijdje kon rijden zo. alleen dat ik waarschijnlijk met een 2 jaar weer een nieuwe accu nodig had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat is een broodje aap verhaal. Zet er maar even een Voltmeter op en meet de spanning. Is die goed dan is er niets aan de hand.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast mathiaas

ja dat dacht ik al,

 

ik heb hem gemeten en is rond de 13 volt.

 

alleen als ik gas geeft gaat die niet veel hoger dan 13.4.

 

hij loopt soms terug naar de 12.4 en dan weer naar de 13

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben vandaag langs een motorzaak geweest.

 

ff alles laten doormeten.

 

accu was kapot. dus die gelijk vernieuwd.

 

alleen de spanningsregelaar was niet meer helemaal goed vermelde de monteur mij. hij laadde nog wel bij maar niet goed.

 

imitatie zou me dan 110 euro kosten.

 

maar een spanningsregelaar is toch gewoon kapot of goed? en niet half goed, vond het een beetje een vreemd verhaal.

 

hij vermeldde me ook als ik de lampen niet al te veel zou aan doen. dat ik nog wel een tijdje kon rijden zo. alleen dat ik waarschijnlijk met een 2 jaar weer een nieuwe accu nodig had.

Ze bedoelen hoogstwaarschijnlijk dat de laadspanning nog voldoende is om niet stil te komen staan, maar niet voldoende om de accu volledig op te laden (ws zit de laadspanning tussen de 12,5 en 13,3V dan).

Alleen kun je met een net nieuwe accu die nog niet aan de lader heeft gehangen niet met 100% zekerheid zeggen of de laadspanning goed is, dan wil ie ooit wel eens wat lager zijn dan met een volle accu.

Vind het trouwens wel een raar advies om te zeggen dat je dan door kan rijden zonder lichten, ze hadden gewoon moeten zeggen dat je m zo snel mogelijk moet vervangen.

 

Spanningsregelaar moet je trouwens wel zsm vervangen als die niet lekker meer is, want het gaat een keer fout en dan kost het je voor 99% zeker weer een accu en mogelijk je dynamo dr bij (en die is nog iets duurder).

 

[edit]

Zie net je reply en hij doet dus wat ik hierboven al gezegd heb :P

Zou m gewoon vervangen, maar nog wel even de dynamo controleren (als je twijfelt moet je m dr uit halen, zit aan de linkerkant vh blok, grote ronde deksel met Honda dr op en dr zit olie achter.

[/edit]

aangepast door 4x2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwe droog voorgeladen accu is dermate vol dat een spanningsmeting representatief is.

Volstrekte flauwekul dat in 99% van de gevallen de accu stuk gaat als de regelaar het begeeft. Dat gebeurt alleen in die gevallen dat de regeling naar massa het begeeft en de spanining te hoog op loopt, maar meestal zakt de spanning gewoon weg.

De dynamo zal hier zowiezo niet onder lijden, wat er ook gebeurt, want het systeem is zo op gebouwd dat de dynamo altijd vol vermogen levert. Dus of die power in de accu beland of niet maakt geen verschil.

Meer als 100 % vermogen kan hij toch niet leveren.

 

VFRikus

 

p.s. ik zou deze regelaar wel vervangen, want die werkt niet meer goed. lees maar eens in naslag wat ik daar allemaal al over heb geschreven.

aangepast door VFRLoos
quote is overbodig, antwoord staat eronder........verwijderd dus!!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast mathiaas

bedankt voor de tips,

 

ik denk dat ik met een tijdje wel de spanningsregelaar ga vervangen. ik weet niet of er nog iemand een goed adresje hiervoor heeft?

 

alleen voor de duidelijkheid:

 

ik krijg nu namelijk allemaal andere antwoorden.

 

hierdoor kan de accu niet kapot? en kan de dynamo niks gebeuren? of juist wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit verhaal komt behoorlijk overeen met mijn ervaringen . . . Heb inmiddels ook een nieuwe SR. Als je (zoals VFRikus al eerder zei) je verlichting VOL aanzet, dus grootlicht aan. Dan moet hij nog steeds de 14 volt halen, of héél erg dicht in de buurt, zeker hoger in de toeren. Doet hij dat niet. Dan zou ik zsm de SR vervangen. Het bedrag dat je monteur noemde is volgens mij niet slecht . . . Want ik denk echt dat hij gewoon niet bij laadt. Hij heeft dan nèt wel genoeg capaciteit om dit te doen zonder verlichting (wat ook overeenkomt met het verhaal van de monteur).

Samengevat: vervang de SR, je hebt al een nieuwe accu, dan houd je die ook zo lang mogelijk goed . . . Ow ja, en extra koeling is misschien ook wel te overwegen . . . Staat genoeg over op dit forum :)

 

Groetjes,

 

GV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meet voor de zekerheid ook ff of er wel genoeg spanning van de dynamo afkomt want als deze al niet genoeg levert zal er uit de regelaar ook niet genoeg komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... je verlichting VOL aanzet, dus grootlicht aan....

 

Let op, grootlicht is hetzelfde bolletje als dimlicht alleen wordt het beeld anders geprojecteerd. M.a.w. grootlicht gebruikt net zo veel energie als dimlicht. Het enige verschil BIJ EEN VFR is dat er 2 koplampen zijn waarvan er standaard maar een geschakeld is voor dimlicht en 2 voor grootlicht. Maar veel VFR rijders hebben dimlicht ook doorgeschakeld naar de 2e koplamp en dan maakt het gebruik van dim of grootlicht geen verschil in belasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op, grootlicht is hetzelfde bolletje als dimlicht alleen wordt het beeld anders geprojecteerd. M.a.w. grootlicht gebruikt net zo veel energie als dimlicht. Het enige verschil BIJ EEN VFR is dat er 2 koplampen zijn waarvan er standaard maar een geschakeld is voor dimlicht en 2 voor grootlicht. Maar veel VFR rijders hebben dimlicht ook doorgeschakeld naar de 2e koplamp en dan maakt het gebruik van dim of grootlicht geen verschil in belasting.

 

Euh dit is niet waar. Over het algemeen heeft een H4 bol twee gloeidraden en de specificatie is 60/55 watt. En volgens mij is de 55 watt van het grootlicht dus is het grootlicht nog 5 watt minder en lijkt het alleen feller door de ander projectie. Wil je echt meer vermogen gebruiken om te testen moet je de pass-switch gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meet voor de zekerheid ook ff of er wel genoeg spanning van de dynamo afkomt want als deze al niet genoeg levert zal er uit de regelaar ook niet genoeg komen.

 

Dus meet je gewoon de laadspanning op de accu bij verhoogd licht toerental met ingeschakelde verlichting. Als die boven de 14 V komt Is automatisch de spanning van de dynamo ook goed, toch ???

 

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus meet je gewoon de laadspanning op de accu bij verhoogd licht toerental met ingeschakelde verlichting. Als die boven de 14 V komt Is automatisch de spanning van de dynamo ook goed, toch ???

 

VFRikus

 

Jawel maar als ik het allemaal goed begrepen heb doet ie dat dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh dit is niet waar. Over het algemeen heeft een H4 bol twee gloeidraden en de specificatie is 60/55 watt. En volgens mij is de 55 watt van het grootlicht dus is het grootlicht nog 5 watt minder en lijkt het alleen feller door de ander projectie. Wil je echt meer vermogen gebruiken om te testen moet je de pass-switch gebruiken.

 

Na metingen gebruikt groot licht meer dan dimlicht. Voltage zakt verder terug als het grootlicht aan staat en loopt op als het licht wordt teruggezet op dim (om maar even met een onderbroekenmerk te gooien)

aangepast door picaroon
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...